Meteorologerne sikrer charter-boom

Varsel om regn i hele juli har haft stor effekt for salget af charterrejser. Tyrkiet er dette år store sællert i skolernes sommerferie, der starter i denne uge.

I denne uge afleverer mange danske skoleelever bøgerne på skolerne og tager på seks ugers sommerferie. Dermed starter højsæsonen for den danske charterbranche. Og branchen har i år fået god hjælp af meteorologerne.

”DMI har udskrevet en blanco check til charterbranchen ved at de for to uger siden meldte ud, at det bliver regnvejr i hele juli måned,”konstaterer Stig Elling, salgsdirektør i Star Tour.

Det har charterbranchen rigtigt kunnet mærke. 30 procent flere har besøgt Star Tour’s hjemmeside, og hos Apollo og Bravo Tours mærker man også en stor lyst til at komme væk fra regnen og ned til solen.

“Danskerne synes nærmest desperateefter at få fat i en rejse til sol og oplevelser, da mange tilsyneladende har mistet tålmodigheden i forhold til det danske vejr, som mest af alt byder på efterårsrusk,“ siger Rikke Andreassen, kommunikationschef hos Apollo.

”Tendensen er, at folk vil sikre sig, at de overhovedet KAN komme på ferie. Næsten alt er udsolgt i juli. Alle rejsemål sælger godt og to-ugers rejser sælger bedre end nogensinde. Det samme gælder familiehoteller,” fortæller Bent Bernardi Sørensen, kommunikationschef hos Bravo Tours.

Næsen op efter efterlønspenge
I foråret kunne danskerne få deres efterlønspenge udbetalt. Ikke alle benyttede sig af det, men charterbranchen havde sat næsen op efter at mange af de, der fik pengene udbetalt, ville bruge dem på rejser. Men effekten har ikke været så stor som ventet.

”Udbetalingen af efterlønspenge har givet os et lille puf, men det har slet ikke haft samme effekt som udbetalingen af SP-pengene havde sidste år,” siger Stig Elling.

”Efterlønspengene har givet et 30 procent større forsalg til skoleferien end i fjor. Mange realiserer drømmen om deres livs rejse til fjerne egne af verden for at få en oplevelse for livet. For eksempel til De Dansk Vestindiske Øer, Thailand eller safari i Afrika,” siger Bent Bernardi Sørensen.

Tyrkiet er blevet rigtig populært, og hos Star Tour forventer man en stigning på 30 procent i forhold til sidste år. Det betyder at over 300.000 i år vil sætte kursen mod destinationer som Bodrum, Antalya og Alanya. Det er også en tendens, som man ser hos Bravo Tours.

”Tyrkiet holder et højt kvalitets- og salgsniveau. Bodrum er en succes. Alanya, Side, Kemer har et stabilt niveau og stor interesse,” siger Bent Bernardi Sørensen.

Fuld knald på Tunesien
Generelt er lande uden for EU interessante for de solhungrende danskere.

”Kunderne har fået øjnene op for at de lande er langt billigere end EU-landene. Der er eksempelvis kommet fuld knald på Tunesien igen,” siger Stig Elling. Det arabiske forår i 2011 startede i Tunesien og havde en stor indvirkning på tilstrømningen af turister.

Blandt EU-landene har især Grækenland og landets truende statsbankerot været i fokus og trukket store overskrifter. Men det er ikke noget, der har påvirket rejsesalget.

”Grækenland sælger fint. Vi har ikke oplevet svigtende interesse,” siger Bent Bernardi Sørensen.