MH17-vragdele samlet sammen

Mere end fire måneder efter at Malaysia Airlines MH17 styrtede ned er det lykkedes at samle vragdelene sammen og få dem transporteret væk fra det uroplagede Østukraine.

Først mere end fire måneder efter at et Boeing 777-200 fly fra Malaysian Airlines styrtede ned over Ukraine, er det nu lykkedes havarimyndighederne at få samlet vragdelene sammen og transporteret væk fra området. En opgave, som normalt er overstået på en uge eller to. Selv ved flystyrt på havet tager det ofte langt kortere tid at få de væsentligste vragdele bjærget i land og transporteret til et sted, hvor myndighederne kan forsøge at ”genopbygge” flyet i deres jagt på at finde årsagen til styrtet.

Men da flyet, med kaldesignalet MH17, den 17. juli styrtede ned, skete det over et af de i øjeblikket mest urohærgede områder i verden – det østlige Ukraine. Og her gør de borgerkrigslignende tilstande det mere end ualmindeligt svært for havarimyndighederne at operere.

Arbejde som planlagt
298 personer omkom ved styrtet. Flyet var på vej fra Amsterdam i Holland til Kuala Lumpur. Af de 283 passagerer og 15 besætningsmedlemmer havde de 193 hollandsk statsborgerskab og derfor overgav de ukrainske havarimyndigheder seks dage efter ulykken ansvaret for at lede efterforskningen til den hollandske havarikommission. Det var derfor de hollandske havarimyndigheder, der søndag kunne fortælle, at det nu var lykkedes at få de sidste vragdele samlet sammen og transporteret til den ukrainske storby Kharkov. Næste skridt bliver at transportere delene til Holland, hvor havarimyndighederne vil rekonstruere flyet.

Indsamlingen af vragdele har taget en uge og har været forholdsvis uproblematisk.

”På trods af de komplekse omstændigheder og den lokale sikkerhedssituation, så var holdet i stand til at arbejde som planlagt,” oplyser havarimyndighederne.

De fleste vragdele er blevet transporteret væk på et fragttog, mens enkelte større dele har været med lastbil.

Tungen lige i munden
De hollandske havarimyndigheder offentliggjorde i september en foreløbig rapport. Den konkludere at selve ikke fejlede noget og at det ikke var en motoreksplosion eller andre pludseligt opståede fejl på flyet, der fik det til at styrte til jorden. Det fløj ubesværet på en sydøstlig kurs i en højde på 10 kilometer, da det blev ramt udefra af mange ”højenergiobjekter”. Det fik flyet til at eksplodere i luften. Det gik ikke først i stykker, da det ramte jorden, konkludere hollænderne.

Der blev allerede kort efter ulykken spekuleret kraftigt i, at flyet skulle være blevet skudt ned med jord-til-luft missiler af russiske separatister. Men den konklusion afholdte hollænderne sig fra at drage. Ved at vælge ordet højenergiobjekter og ikke gå skridtet videre og sige missiler, forsøgte de hollandske myndigheder at holde tungen lige i munden og ikke direkte udpege nogle ansvarlige for ulykken. For få uger siden hævdede de russiske myndigheder at have beviser for, at det i virkeligheden var et ukrainsk kampfly, der skød flyet ned.