Midtvejskonference med geografisk slagside

Luftfartsudvalget samler den 16. januar dansk luftfarts interessenter ved en konference i København. Den internationale tilgængelighed til Danmark er blandt andet på agendaen, men med en stærk geografisk slagside.

I juni måned sidste år nedsatte den daværende transportminister Hans Christian Schmidt (V) Luftfartsudvalget med det formål at analysere og vurdere lovgivningen på luftfartsområdet og komme med en række anbefalinger, eksempelvis inden for securityområdet og passagerrettigheder.

Udvalget blev sammensat af syv ministerudpegede medlemmer, mens yderligere 15 medlemmer repræsenterende luftfartens forskellige organisationer. Formand for udvalget blev Henning Christophersen, der udover at væreformand for bestyrelsen i Metroselskabet I/S også er tidligere udenrigs- og finansminister samt EU-kommissær.

Siden Luftfartsudvalgets etablering har der været folketingsvalg og regeringsskifte, hvorfor transportminister Henrik Dam Kristensen (S)i daghar overtaget rollen sompolitisk ansvarlig for Luftfartsudvalgets arbejde.

Elementer fra det i oktober udarbejdede regeringsgrundlag har sidenhen sneget sig ind i Luftfartsudvalgets arbejde.

I hvert fald er den internationale tilgængelighed til Danmark et af de to hovedtemaer på den midtvejskonference, som Luftfartsudvalget har inviteret til den 16. januar i København.

I regeringsgrundlaget hed det, at “regeringen ønsker at bevare Kastrup Lufthavn som et centralt knudepunkt for lufttrafikken og vil analysere muligheden for at tage initiativer der fremmer dette mål mest muligt.“

Regeringsgrundlagethar i Luftfartsudvalgets program for midtvejskonferencen ført til følgendehovedtema:

“Københavns Lufthavn som et internationalt knudepunkt for flytrafikken i hele Norden og Østersøregionen i sikringen af fortsat vækst og dynamik i Øresundsregionen.”

Geografisk slagside

Dermed har debatten om Danmarks tilgængelighed allerede inden konferencen fået en betydelig geografisk slagside, idet tilgængeligheden til de jyske lufthavne tilsyneladende ikke er et emne i debatten.

De jyske lufthavne er dog repræsenteret i debatten om det danske luftfartserhverv, hvor såvel Billund som Aalborghar repræsentanter i panelet.Men når det kommer til spørgsmålet om tilgængeligheden er denne del af debattenreserveret til Københavns Lufthavn, SAS og Visit Denmark.

Midtvejskonferencen er først og fremmest tænkt som en mulighed for at give interesserede virksomheder, organisationer, kommuner og myndigheder mulighed for at præsentere deres synspunkter.

Men ønsket om at tilgodese de mange interessenter, der ikke har permanent sæde i Luftfartsudvalget, har således også smittet af på programmet. Eksempelvis skalgeneralsekretæren for interesseorganisationen Rejserarrangører i Danmark deltage i debatten om det danske luftfartserhverv, mens direktøren for færøske Atlantic Airways skal debattere den internationale tilgængelighed til Danmark.

Konferencen åbnes kl. 13.00 af transportminister Henrik Dam Kristensen og afholdes i IDA Mødecenter på Kalvebod Brygge.