- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

”Mike-Kilo” er tilbage efter 30 måneder i Teruel

Lufthansa har genaktiveret D-AIMK, der er selskabets første Airbus A380 tilbage efter coronapandemien. Flyet skal gennemgå en række tests, inden det kommer i drift til sommer.

Siden foråret 2020 har alle Lufthansas otte Airbus A380-800 stået parkeret i Teruel Airport, der er en stor flykirkegård i Spanien.

I juni i år meddelte Lufthansa, at flere af flyene vil blive taget i brug igen, da forsinkelsen af Boeing 777X gør, at der er brug for flere langdistancefly i flåden. Og nu er første fly returneret til Tyskland, hvor det skal klargøres, inden det efter planen skal indgå i sommertrafikprogrammet i 2023.

LinkedIn oplyser Jens Ritter, der er administrerende direktør i Lufthansa, at A380’eren med registrering D-AIMK – eller bare ”Mike-Kilo” – fredag i sidste uge vendte retur til Frankfurt efter cirka 30 måneder i Teruel under coronapandemien.

”Beslutningen om at få hende til at flyve igen for Lufthansa lignede den rutsjebanetur, de sidste tre år havde været. I et stykke tid tænkte vi på slet ikke at genaktivere denne flåde. De nye fly, vi havde bestilt til at erstatte A380’erne, blive dog leveret meget senere, og vi står over for en høj efterspørgsel på langdistanceflyvninger,” forklarer han.

”Derfor har vi brug for en større flåde. Så vi genaktiverer en håndfuld af disse store fugle, især da vores gæster og besætninger elsker denne specifikke flytype.”

Til stor kontrol i Manila
Jens Ritter fortæller, at den niårige ”Mike-Kilo” skal gennemgå nogle tests og eftersyn i Frankfurt, som ikke kan udføres i Teruel. Herefter sendes flyet til Manila i Phillippierne, hvor det skal gennemgå en større obligatorisk kontrol efter de mange måneders inaktivitet. Flyet forventes tilbage til træningsflyvninger i rette tid til sommertrafikprogrammet næste år.

Fredagens flyvning fra Teruel til Frankfurt foregik i 30.000 fod (9.144 meter, red.) og med en hastighed på mellem 250 og 300 knob (463 til 555 kilometer i timen, red.). Det oplyser Flightradar24, der samtidig skriver på Twitter, at flyet havde landingsstellet slået ud under flyvningen.

Dermed er den første A380’er fra Lufthansa tilbage i hjemlige omgivelser. Det er uvist, hvornår og præcis hvor mange af de øvrige megajumboer der vender tilbage til Tyskland. Lufthansa-versionen af A380 har i alt 509 sæder i en fireklasses kabineindretning. Der er otte sæder på First Class, 78 sæder i Business Class, 52 sæder i Premium Economy og 371 sæder i Economy Class.

British Airways eneste A380-operatør i Europa
Flere operatører af Airbus A380 har tidligere besluttet at pensionere det store dobbeltdækkede fly. Således har både Air France, Malaysia Airlines og det portugisiske flyleasingselskab Hi Fly allerede taget afsked med den ikoniske flytype.

Blandt de nuværende operatører af A380 er Emirates, der er den suverænt største, All Nippon Airways, Asiana, British Airways, China Southern, Korean Air, Singapore Airlines og Qantas Airways. Også Qatar Airways benytter A380 i øjeblikket, men det er kun midlertidigt som følge af forsinkede leveringer af andre flytyper.

Der er produceret i alt 254 Airbus A380, og det firemotorede fly produceres ikke længere. Sidste fly rullede ud af fabrikken 16. december 2021, og dette gik til Emirates.

 

Relaterede artikler:

Officielt: Lufthansa henter A380 tilbage i flåden

Lufthansa tæt på beslutning om A380

Lufthansa overvejer at pensionere alle Airbus A380