En Airbus A380-800 fra Lufthansa. Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo

Lufthansa tæt på beslutning om A380

Lufthansa vil senest i juli beslutte, hvorvidt selskabets parkerede A380’ere skal tilbage i drift. Forsinkede leveringer af Boeing 777X kan betyde, at de store fly må i luften igen.

I første omgang satte Lufthansa seks Airbus A380-800 på jorden i 2020 som følge af coronapandemien, og senere blev de resterende otte også langtidsparkeret.

Flyene har altså ikke fløjet for Lufthansa i over halvandet år, men nu kan nogle af de store dobbeltdækkede passagerfly være på vej tilbage i luften. Det skriver det tysksprogede medie Aerotelegraph.

Koncernchef i Lufthansa Group, Carsten Spohr, har således givet udtryk for, at der meget vel atter kan blive brug for A380’erne for at kunne gennemføre sommertrafikprogrammet i 2023. Sagen er, at leveringen af de første Boeing 777X er forsinkede og derfor ikke kan indgå i planerne for næste år.

”Jeg er blevet nødt til at se lidt mildere på min holdning til at udelukke vores A380’ere. Da 777-9 er forsinket, kan vi blive nødt til at hente nogle 777-300ER eller genaktivere A380 til sommeren 2023. Beslutning om dette senest i juli,” fortalte Carsten Spohr ved det årlige IATA-møde, der i år afholdes i Doha.

Har 14 piloter til A380
Lufthansa ser dermed på muligheden for enten at lease nogle Boeing 777 eller ganske enkelt bringe A380 tilbage i spil. Lufthansa-selskabet SWISS opererer Boeing 777, ligesom Lufthansa Cargo og Austrian Airlines også gør det. En mulighed kan også være en kombination af de to flytyper.

Det forventes således, at der tages en beslutning inden for få uger, da Lufthansa skal bruge ni måneder på forberedelse, hvad enten der satses på Boeing 777 eller A380. Da sommertrafikprogrammet begynder i slutningen af marts 2023, er der derfor ikke meget tid, påpegede Carsten Spohr.

Beslutter Lufthansa at sætte A380’erne tilbage i drift, kræver det et stort arbejde med at få klargjort piloter til at flyve dem. I øjeblikket har det tyske flyselskab kun 14 piloter, der har licens til at flyve megajumboen. Lufthansa vil dog kunne uddanne selskabets A350-piloter til også at flyve A380, lyder det.

Ordren på Dreamlinere er øget
Overvejelserne om at bringe A380 tilbage i luften kommer på baggrund af, at Boeing Commercial Airplanes for nogle måneder siden atter måtte udsætte leveringen af de første Boeing 777X-fly. Flyet skulle oprindeligt have haft debut i 2022. Senere blev det udsat til 2023, og nu står flytypen først til levering fra 2025.

Det rammer Lufthansa, der har en samlet ordre på 20 Boeing 777-9. Disse var tiltænkt som en-til-en-erstatning for flyselskabets 19 Boeing 747-8.

Den tyske luftfartskoncern har som følge af de forsinkede 777X’ere øget bestillingen på Boeing 787-9 Dreamliner fra 18 til 25 fly. Det meddelte Lufthansa i begyndelsen af maj i år. De første Dreamlinere vil blive leveret i 2023 og 2024.

 

Relaterede artikler:

Lufthansa overvejer at pensionere alle Airbus A380

Lufthansa køber 17 nye Boeing-fly

Lufthansa fjerner yderligere 18 langdistancefly