Miniput skal hjælpe Air Sweden med tilladelser

Ved at have købt et lille taxaflyselskab med et enkelt propelfly, håber Air Sweden, at kunne få lov til selv at operere fly og kunne kalde sig et luftfartsselskab.

På trods af navnet, så er Air Sweden faktisk ikke et reelt luftfartsselskab. Det er kun det man populært kan kalde et virtuelt flyselskab, men som reelt blot er en rejsearrangør. Selskabet, der startede med ruteflyvninger i slutningen af marts fra Nordsverige til blandt andet London og som har ambitioner om at åbne en base i København, har nemlig ikke tilladelse, den såkaldte Air Operators Certificate (AOC), til at drive luftfartsselskab.

Derfor har selskabet hyret Estonian Air til at operere en Embraer E170-jet. Første flyvning var den 28. marts. Men på sigt er det Air Swedens ambition selv at blive et rigtigt flyselskab. Og det skal købet af det lille svenske taxaflyselskab JE Time Sweden hjælpe til med. JE Time Sweden har nemlig et AOC. Det skriver ch-aviation.

To-motors propelfly
Hos den tidligere ejer af JE Time Sweden, Twospeed Aviation, ønsker man ikke at oplyse hvornår JE Time Sweden blev solgt til Air Sweden, men man bekræfter, at selskabet på salgstidspunktet havde ét fly i sin flåde, og at det var et mindre Piper PA-31 Navajo to-motors propelfly. Der er således et stykke vej op til det Airbus A320 jetfly i Air Sweden-farver, som er afbilledet på selskabets hjemmeside og som den formentlig er Air Swedens ambition, at selskabet igen skal eje og operere. Det afbillede fly er nemlig for længst solgt til Mexico.

Ifølge en pressemeddelelse fra Norrköping Lufthavn er det Air Swedens plan fra 22. april at starte flyvninger fra København til Norrköping og videre til Skellefteå i Nordsverige. Air Sweden har tidligere annonceret planer om at starte flyvninger fra starten af april mellem Skellefteå og København. De er ikke startet endnu. Planer om flyvninger fra København til byer som Skopje og Beirut er blevet udskudt til starten af juni.

CHECK-IN.dk har gennem længere tid uden held forsøgt at komme i kontakt med Air Swedens direktør, Stig Erik Dahlberg.