Mobilen nøglen til fremtidens lufthavne

Mobiltelefonen vil blive omdrejningspunktet for passagerernes vej gennem fremtidens lufthavne.

Selvbetjeningsautomater til check-in er de seneste 10 år blevet en helt almindelig ting i lufthavnene, og en ting som passagererne har taget til sig. Nu er tiden kommet til at gå skridtet videre og se på mulighederne længere inde i lufthavnen. Og her spiller mobiltelefonen en nøglerolle.

”Udviklingen i funktionerne på de mobile apparater skrider hurtigt frem og de mobil apparater har hurtig og permanent adgang til internetet via 3G eller Wi-Fi, ofte i kombination med GPS og sensorteknologier. Det gør, at mobilenhederne vil have en helt enestående indflydelse på rejseoplevelsen i den nærmeste fremtid. Passagererne vil have mere indflydelse og en hidtil uset involvering i beslutningsprocessen vedrørende alle aspekter af deres rejse,“ siger Matthys Serfontein, vicepræsident hos SITA, der er en af verdens førende specialister inden for kommunikations-og informationsteknologi til luftfartsbranchen.

Mobiltelefonerne kan være med til at automatisere eller semi-automatisere de skridt passagererne tager på vej til flyet, hvilket reducerer køtid og besvær. I dag har 17 procent af passagererne boardet et fly ved hjælp af et boardingkort, der blot lå på mobilen. 73 procent af passagererne drømmer om at kunne bruge digitale boardingkort på deres mobiler i fremtiden.

Anvise p-pladser
Mobile enheder vil desuden give passagererne adgang til nye informationer og tjenester. Allerede i dag kan hundredvis, hvis ikke tusindvis, af rejseapplikationer downloades. Nogle bruger geo-location-teknologi til at bestemme, hvor passagererne befinder sig i lufthavnen. Det er et område, som forventes at vokse enormt i de kommende år. Det kan eksempelvis bruges til at anvise ledige p-pladser i lufthavnenes parkeringskældre, eller til at angive vejen og transporttiden ud til gaten baseret på real-tids trafikken gennem lufthavnen.

“Det er ikke kun passagerer, der vil drage nytte af,“ siger Matthys Serfontein og peger på muligheden for at lufhavnenes butikker kan udsende beskeder med gode tilbud til de passagerer som man kan se, er lige i nærheden.

“Disse typer af lokationsbaserede tjenester giver lufthavnene og flyselskaberne mulighed for at holde forbindelsen med passagererne under hele turen. Mange flyselskaber og lufthavne forsøger at finde ud af, hvordan de kan bruge denne permanente forbindelse til at forbedre kundeservice og skabe nye indtægtskilder,” forklarer Matthys Serfontein.

Når lufthavnene kender passagerernes bevægelser og lokationer kan de bedre vurderer hvor og hvornår der eventuelt skal indsættes ekstra personale for at undgå flaskehalse. Tidligere undersøgelser har vist, at 71 procent af verdens største lufthavne har planer om at investere i teknologi til at overvåge passagerflow.