- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

MOM air – flyselskabet der var et kunstprojekt

Som forventet var MOM air ikke et flyselskab. Efter sidste uges pressekonference afslørede den islandske kunster Odee, at det er en projektopgave i forbindelse med et studie ved Islands Kunstakademi.

Mange luftfartsinteresserede spærrede øjnene op, da et nyt islandsk “flyselskab” kaldet MOM air præsenterede sig for et par uger siden med flot hjemmeside og masser af information på sociale medier.

En pressemeddelelse fra selskabet gik verden rundt, og projektet fik omtale af blandt andet CNN, der ligesom CHECK-IN.DK valgte at holde det ud i strakt arm. For godt nok så det hele meget professionelt ud, men når man ved gennemgang af bookingmaskinen kunne se, at der skulle betales ekstra for toiletpapir og redningsvest, så var det tydeligt, at dette ikke havde noget med et luftfartsselskab at gøre.

Samtidig havde MOM air tyvståjet identitet og varemærkegenkendelse fra WOW air (MOM air på hovedet, red.), der gik konkurs i foråret 2019 og ved hjælp at amerikanske investorer forsøger at komme på vingerne igen.

Men nu har MOM air’s grundlægger Oddur Eysteinn Friðriksson – med kunsternavnet Odee – valgt at gå til bekendelse. MOM air en afslutningsopgave i forbindelse med et Bachelor-studie på Islandsk Kunstakademi.

Skabte et globalt fænomen
Afsløringen kom efter en virtuel pressekonference via Microsoft Teams, hvor medier og andre interesserede kunne følge den lettere bizarre præsentation af det fiktive flyselskab i et studie, hvor Odee var i centrum med en rød klap for øjet.

“Præsentationen foran publikum i dag er bare toppen af ​​isbjerget og viser et glimt af det levende kunstværk, der kalder samfundet dets hjem. Folk fra hele verden har interageret med kunstværket på en eller anden måde. Med over 30 globale nyhedsartikler og radiointerviews er det globale fænomen MOM air nået ud til millioner og bogstaveligt talt vendte deres virkelighed på hovedet,” siger Oddur Eysteinn Friðriksson i en pressemeddelelse.

Odee oplyser, at det har taget to til tre uger at skabe brand, hjemmeside og markedsføringsmateriale, hvorefter kunstværket fik sit eget liv, da pressemeddelelsen blev sendt ud og hjemmesiden lanceret. 

Den islandske kunstner har undervejs modtaget en række klager, tusindvis af bookinforespørgsler, jobansøgninger, kommentarer og har fået en global pressedækning, der er nået ud til millioner. En stor international virksomhed har sågar tilbudt at hjælpe med at skaffe fly, besætninger og søge slots i lufthavnene.

 

Relaterede artikler:

Her er manden bag MOM air

Alle mødres flyselskab: “Det er ikke fake news”