München-rute er rykket længere væk

Med Lufthansas beslutning om at skære ned i Aalborg Lufthavn som følge af flymangel erkender flyselskabets danske ledelse, at en rute fra Bilund til München er rykket længere væk.

Da Cimber Sterling få måneder før konkursen i 2012 opgav ruten mellem Billund og München, var British Airways franchisetageren Sun-Air hurtig til at rykke ind.

Den 21. februar 2012 fløj Cimber Sterling for sidste gang, og allerede den 12. marts var Sun-Air klar med den første flyvning.

I kulissen har dog hele tiden luret, at Lufthansa selv ville etablere sig på ruten. Det jyske erhvervsliv har gennem mange år efterspurgt en sådan rute, således at det attraktive Lufthansa-rutenet fra den sydtyske lufthavn kunne benyttes på gennemgangspriser.

Men nu kan Sun-Air indtil videre ånde lettet op. Billund-München ruten ligger ikke længere på Lufthansas radar, efter at Lufthansa har taget hul på at opgradere de europæiske ruter fra Frankfurt og til dels München med store Airbus A320-fly. Herudover skal CRJ900-flyene benyttes til at lukke hullerne efter Embraer-flyene, der skal overføres til Lufthansa-datterselskabet Austrian Airlines.

Netop denne omorganisering af flyflåden kostede for nyligt livet for den relativt nyetablerede Lufthansa-rute mellem Aalborg og Frankfurt.

“Vi må erkende, at med den seneste udvikling omkring ressourcer i Lufthansas flåde, så ligger en Billund-München rute i øjeblikket længere væk end nogensinde før,“ siger Lufthansa-gruppens danske landechef Morten Balk til CHECK-IN.dk.

Point-to-point rute
Ruten fra Billund til München har været betjent siden 2002, og da Cimber Air var inde som operatør, var der på et tidspunkt både codeshare-aftale og interline-aftale med Lufthansa. Dermed imødekom det markedets krav og behov.

Lufthansa afviklede dog aftalerne med det danske flyselskab, efterhånden som det ikke længere var muligt for Cimber Sterling at leve op til de auditeringskrav af finansiel og operativ karakter, som Lufthansa stillede op.

Sun-Air flyver i dag Billund-München som en point-to-point rute på vegne af British Airways med en aftenrotation med 32-sæders Dornier32 jetfly seks gange om ugen. Da ruten blev indviet i 2012 var der to daglige afgange på hverdage og en enkelt rotation om søndagen.