München-udvidelse klar den 26. april

Den 26. april vil Lufthansa og München Lufthavn i fællesskab tage den nye satellit i Terminal 2 i brug. Dermed vil terminalens kapacitet blive udvidet med 11 mio. passagerer årligt.

Flughafen München Franz Josef Strauss er i dag den syvende største lufthavn i Europa med knapt 41 mio. passagerer i 2015.

Men en større udvidelse er på vej, således at lufthavnens kapacitet vil blive udvidet med 11 mio. passagerer. Der er tale om en satellit i tilknytning til den eksisterende Terminal 2 i lufthavnen.

Første spadestik blev taget i foråret 2012, men igår valgte Lufthansa og München Lufthavn så endeligt at gå ud med den officielle åbningsdato. Det bliver tirsdag den 26. april.

Udvidelsen er ligesom Terminal 2 et joint-venture mellem Flughafen München GmbH (FMG) og Lufthansa med fordelingen 60:40. Med baggrund i skandaleprojektet omkring den nye Brandenborg-lufthavn i Berlin, er der ingen tvivl om, at de to bygherrer i fællesskab vil undgå noget lignende.

Derfor skal de sidste tre måneder bruges på indretning af den nye satellit og ikke mindst at gennemføre test med passagerer. Det er planlagt, at der skal bruges 20 dage på at teste og simulere handling-processer for 2.800 test-passagerer.

Til en af de to store generalprøver vil der blive tilført yderligere 500 personer, som skal spille rollen som lufthavnspassagerer. De erfaringer der høstes fra test og simuleringer skal bruges til at sikre, at åbningsdagen den 26. april kan forløbe gnidningsfrit.

27 nye jetbroer
Arkitektfirmaet Koch + Partner står bag den nye satellit, og det var i øvrigt samme firma, der skabte Terminal 2, som vi kender den i dag.

Med udvidelsen bliver der 27 nye jetbroer, hvor passagererne kan gå tørskoede direkte fra terminalen og ud i flyet. Den nye satellit-terminal bliver i øvrigt den første i en tysk lufthavn, hvor der ikke er direkte adgang.

Indcheckning foregår i Terminal 2, hvorefter passagererne efter pas- og sikkerhedskontrol går om bord i et underjordisk transportsystem, der vil bringe dem til satellit-terminalen på under et minut. I satellit-terminalen er der et righoldigt udbud af forretninger og spisesteder.

Den nuværende Terminal 2 blev indviet den 29. juni 2003 og har en årlig kapacitet på 25 mio. passagerer. Terminalen er hjemsted for Lufthansa og flyselskaberne i Star Alliance med undtagelse af Turkish Airlines. Herudover benytter Air Malta, Luxair og BMI Regional også Terminal 2.