Myndigheder tvivler på Ryanairs testflyvning

Irish Aviation Authorities og UK Civil Aviation Authority afviser, at Ryanairs testflyvning tirsdag var i de kritiske områder og højder for askeskyen. Til gengæld beskylder Ryanair myndighederne for bureaukratisk inkompetence.

Tirsdag morgen sendte Ryanair på eget initiativ et Boeing 737-800 ind over Skotland i en højde på op til 41.000 fod (godt 12 kilometers højde).

Ifølge Ryanair påviste hverken testflyvningen eller den efterfølgende inspektion nogen vulkansk aske, hverken på flyet, vingerne eller motorerne.

Dermed mente Ryanair, at det var helt forsvarlig at flyve og opfordrede til, at man straks ophævede flyveforbuddet over Skotland.

Nyheden blev bragt af både danske og udenlandske medier, men nu er der sået tvivl om Ryanairs testflyvning.

Ifølge BBC News har de irske luftfartsmyndigheder (Irish Aviation Authorities) Civil Aviation Authority i Storbritannienafvist, at Ryanair overhovedet har været i områder og højder, hvor askeskyen befandt sig.

“Civil Aviation Authority kan bekræfte, at Ryanair testflyet på intet tidspunkt befandt sig i de angivne områder med høj koncentration af vulkansk aske over Skotland tirsdag morgen,“ siger CAA til BBC News.

Ud fra radar-oplysningerne er det CAAs opfattelse, at Ryanair slet ikke fløj i de specifikke områder med høje koncentrationer af vulkansk aske.

Samtidig understreger CAA, at Ryanairs fly ikke var udstyret med de nødvendige måleinstrumenter til at vurdere hvilken aske-koncentration de fløj i.

Ifølge CAA har Ryanair således “ingen beviser for, at det de påstår, er korrekt.“

“Fraværet af vulkansk aske i atmosfæren bekræfter Ryanairs påstand om, at der ikke nogen som helst sikkerhedsrisiko for fly i denne mytiske red zone, der er en fejlslagen opfindelse fra UK Met Office og CAA,“ lød det ellers fra Ryanair efter tesflyvningen.

Og det irske lavprisflyselskab afviser myndighedernes kritikpunkter og fastholder, at man udførte en tesflyvning i de relevante områder.

Ifølge koncenchef Michael O´Leary er tvivlen blot et eksempel på “bureakraterne“ i CAA, der dækker over dem selv.

“Det var kombinationen af bureakratisk inkompetence mellem UK Met Office og CAA og deres ulogiske kort, der lukkede luftrummet over Glasgow,“ sagde Michael O´Leary til BBC Radio Scotland.

Ifølge Ryanair lettede testflyet fra Glasgow Prestwick og fløj derpå til Inverness, videre til og derefter ned til Edinburgh – alle områder, der ifølge UK Civil Aviation Authority (CAA) var i den såkaldte “red zone“ med høj koncentration af vulkansk aske.

Ryanair er kendt for at gå helt til stregen i sine udmeldinger, men hvis det viser sig, at selskabets oplysninger om testflyvningen ikke er korrekte, vil det være en alvorlig sag, da det i sidste ende handler om flysikkerheden.