- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

NAC får kapitaltilførsel på 400 millioner kroner

Flyleasingselskabet Nordic Aviation Capital har fået behov for at styrke sin likviditet og udskyde betaling af gæld på grund af coronakrisen.

Nordic Aviation Capital (NAC) har gennem 23 år leveret konstant rentabilitet og vækst, og selskabet med base i blandt andet Billund har for nyligt præsenteret sit hidtil stærkeste halvårsresultat.

Som verdens største leasingselskab af regionale fly er NAC imidlertid også påvirket af coronakrisen, og selskabet har derfor fået behov for at styrke sin likviditet gennem en kapitaltilførsel fra aktionærerne.

De langsigtede aktionærer EQT Partners, KIRKBI Invest, GIC (Singapores suveræne formuefond) og Martin Møller, som er NAC’s grundlægger og formand, har tilsammen forpligtet sig til at tilføre selskabet 60 millioner dollar – svarende til næsten 400 millioner kroner – i ny kapital. Det skal ifølge NAC ses som et signal om aktionærernes tro på selskabets fremtid og en støtte til dets strategi.

Aftale med långivere om gældsstop
Den ekstra kapitaltilførsel er dog ikke tilstrækkeligt til at modvirke den negative indflydelse, som coronakrisen har haft på NAC’s forretning, og sikre selskabets stabilitet i den kommende tid.

NAC har derfor også forhandlet med selskabets største långivere om en mulig gældsudsættelse. I lyset af disse forhandlinger har selskabet netop anmodet Højesteret i Irland, hvor selskabet er hjemhørende, om at godkende en ordning om gældsudsættelse.

Hvis ordningen godkendes, vil det være en aftale mellem NAC og långiverne om at udskyde betaling af renter og hovedstol på lån i de næste 6-12 måneder. Ifølge den irske selskabslovgivning er det muligt for solvente virksomheder at indgå sådanne aftaler, men det kræver rettens godkendelse.

Robust i kølvandet på krisen
”COVID-19-pandemien har medført betydelige ændringer for alles liv og for virksomheder over hele verden, i alle sektorer, men især for rejsebranchen. Ingen flyleasingselskaber er immune,” siger Søren M. Overgaard, koncernchef i NAC.

”Forventningen om en langvarig bedring efter COVID-19 er baggrunden for, at vi har gennemført denne komplekse proces med vores långivere. Vi er fortsat forpligtet til at fremstå stærkere og mere robuste i kølvandet på pandemien,” siger Søren M. Overgaard.

NAC blev oprindeligt etableret i Skive i 1990, inden hovedkontoret i 2004 flyttede til Billund. I dag er hovedkontoret placeret i Limerick i Irland, og NAC har afdelinger i Billund, Fort Lauderdale, Hong Kong og Singapore.

NAC’s portefølje omfatter i øjeblikket 500 fly fordelt på 75 kunder i 52 forskellige land. Flyene er af typerne ATR 42, ATR 72, Bombardier Dash 8, CRJ900/1000, Airbus A220 og Embraer E-Jets.

 

Relaterede artikler:

Fra Airbus til koncernchef i NAC

Milliardoverskud for dansk flyleasingselskab

Overskud på 2,5 milliarder kroner i NAC