- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

NAC tager til genmæle i strid med flyselskab

Garuda vil returnere 12 Bombardier CRJ-1000 til Nordic Aviation Capital, men flyleasingselskabet forventer, at det indonesiske flyselskab overholder sine kontraktlige forpligtelser.

Leasingselskabet Nordic Aviation Capital (NAC) og det statsejede flyselskab Garuda Indonesia ligger i strid om kontrakten på Bombardier-fly.

Den indonesiske minister for statsejede virksomheder, Erik Thohir, og koncernchef i Garuda Indonesia, Irfan Setiaputra, afholdt onsdag en virtuel pressekonference, hvor de bekendtgjorde, at flyselskabet vil skille sig af med leasede fly fra NAC. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Der drejer sig om 12 Bombardier CRJ-1000, der har været groundet siden 1. februar, og som ønskes returneret til det dansk-irske leasingselskab. Dette på trods af, at Garuda har en leasingkontrakt på dem indtil 2027. Garuda har tabt mange penge under coronakrisen, og CRJ-1000-flyene passer ikke til flyselskabets behov i øjeblikket, lyder det.

’Leasingaftaler forbliver i kraft’
NAC tager nu til genmæle i en erklæring, hvori leasingselskabet blandt andet skriver, at det har bemærket pressedækning af en tvist med Garuda. NAC oplyser videre, at flyleasingselskabet i 2020 havde omfattende drøftelser med det indonesiske flyselskab om at hjælpe med likviditeten under krisen.

”NAC har fortsat disse drøftelser, men der har indtil nu ikke været nogen aftale, og der er ikke modtaget nogen meddelelse om ophævelse af kontrakten. Leasingaftalerne forbliver således i fuld kraft og virkning, og NAC forventer, at Garuda fortsætter med at opfylde sine kontraktlige forpligtelser,” lyder det fra NAC.

”NAC har sympati med Garudas kommercielle vanskeligheder, men selskabet er overbevist om sin position og absolut fast besluttet på at beskytte sin kommercielle interesse.”

NAC er verdens største udlejer af regionale fly, og det har hovedkontor i Irland og med en afdeling i blandt andet Billund. Selskabet leaser desuden ATR 72-600 til Garuda, der i øjeblikket har i alt 13 fly af denne type på leasingkontrakt.

NAC afviser at være del af undersøgelse
Foruden de 12 CRJ-1000 leaset fra NAC har Garuda også ejerskab af seks fly af samme type, som flyselskabet købte af Bombardier i 2012, og som det har kontrakt på indtil 2024. I forbindelse med dette køb er der en korruptionsundersøgelse af Bombardier i gang, og NAC understreger, at det ikke er impliceret i denne sag.

”Garuda traf beslutningen om at købe seks CRJ-1000-fly direkte fra Bombardier, som alle er blevet opereret af Garuda siden 2012. Disse fly blev valgt af Garuda inden ethvert engagement med NAC. Efterfølgende valgte Garuda NAC til at levere yderligere tolv CRJ-1000-fly under en leasingaftale, der slutter i 2027,” skriver NAC i sin erklæring.

”For at undgå tvivl er NAC ikke part i nogen undersøgelse af Garudas valg af flyene i 2012, og der har ikke været påstande om, at NAC har gjort noget forkert i forhold til købet af ​​flyene.”

Danske Martin Møller Nielsen er grundlægger af NAC, og i dag ejer han cirka 28 procent af flyleasingselskabet. Han var formand for bestyrelsen indtil januar i år, men trak sig i forbindelse med en forenkling af ledelsesstrukturen. NACs portefølje omfatter næsten 500 fly fordelt på 75 kunder i over 50 forskellige lande.

 

Relaterede artikler:

NAC leverer første af 15 fly til nyt amerikansk flyselskab

Martin Møller trækker sig fra NAC-bestyrelsen

NAC får kapitaltilførsel på 400 millioner kroner