Ni jagerfly-hændelser på fem år

Ni gange de sidste fem år er passagerfly og jagerfly kommet for tæt på hinanden i dansk luftrum. I alle tilfælde havde flyene kontakt til hver deres flyveleder.

CHECK-IN.dk kunne tirsdag fortælle, hvordan et fragtfly og et jagerfly i juni sidste år kom faretruende tæt på hinanden i luftrummet over Langeland. De to fly kommunikerede med hver deres henholdsvis civile og militære flyveleder. Og det vurderes af Havarikommissionen til at have været medvirkende til hændelsen.

”Medvirkende faktorer vurderes at være, at piloterne i fly A og fly B ikke opererede på samme radiofrekvens, og at piloterne i fly A ikke var informeret om intentionen hos piloten i fly B,” skriver Havarikommissionen i en nylig offentliggjort rapport, hvor fragtflyet betegnes som fly A og jagerflyet er fly B.

Ifølge rapporten var der ned til 900 meter mellem flyene.

Efter reglerne skal der være mellem 3,7 og 14,8 kilometer mellem fly afhængig af hvor de befinder sig i luftrummet. Er flyene under indflyvningen er kravet mindst 3,7 kilometer horisontalt. Er de oppe i frit luftrum, hvor hastighederne er højere, er kravene som udgangspunkt 9,3 kilometer horisontalt og 305 meter vertikalt. Men hvis der er tale om formationsflyvning, så er kravet 14,8 kilometer og 304 meter.

Ni tilfælde
Episoden i juni sidste år er langt fra enestående. I de seneste fem år har Havarikommissionen undersøgt ni hændelser, hvor civile fly eller helikoptere og jagerfly er kommet for tæt på hinanden i dansk luftrum. I alle ni tilfælde var piloterne i flyene i kontakt med hver deres flyveleder. I otte af de ni tilfælde var der tale om formationsflyvning med to eller flere F-16 fly.

De civile fly er oftest i kontakt med flyvekontroltjenesteenheden Copenhagen Control. Piloterne i jagerflyene er i radiokontakt med enten den miltære flyveinformationstjenesteenhed kaldet Denmil eller Air Control Wing, der blandt andet overvåger fremmede militærflys indtrængen i dansk luftrum.

Være forstyrrende
Ifølge specialkonsulent Per Coulet fra Flyvertaktisk Kommando ville det ikke være hensigtsmæssigt, hvis F-16 piloterne skulle lytte med på Copenhagen Controls kommunikation med den civile flytrafik.

”Det ville være forstyrrende for piloternes arbejde. De ville kunne flyve deres fly og ikke andet,” siger Per Coulet.

F-16 piloterne ville således have svært ved at træne eksempelvis ”close air support”, hvor det handler om at være i kontakt med en ”forward air controller” på jorden og smide bomber på de steder, som han udpeger.

”Når de træner den slags missioner flyver to F-16 fly i en formation. Det forreste fly skal koncentrere sig om opgaven med at yde ”close air support”. Det bagerste fly har så til opgave at lave ”see and avoid”, hvor det handler om at holde udkig efter trafik i området,” forklarer Per Coulet.

Copenhagen Control og Denmil er rent fysisk placeret i samme bygninger hos Naviair i Kastrup. Men arbejdet foregår adskilt. Air Control Wing er placeret i Karup i Jylland.

Dato Fly Min. afstand Krævet afstand
11/6-13 SA227/F-16 0,9 km. / 61 m. 14,8 km. / 305 m.
14/6-11 MD80/F-16 13 km. / 244 m. 14,8 km. / 305 m.
29/3-11 A319/F-16 7,4 km. / 122 m. 14,8 km. / 305 m.
16/3-11 CRJ-900/F-16 6,5 km. / 0 m. 14,8 km. / 305 m.
22/9-10 ATR72/F-16 3 km. / 610 m 9,3 km. / 305 m.
2/9-10 S-92/F-16 4,8 km. / 91 m 14,8 km. / 305 m.
27/4-10 Cessna177/F-16 5,9 km / 0 m. 14,8 km. / 305 m.
22/9-09 Ukendt/F-16 13,1 km. / 30 m. 14,8 km. / 305 m.
27/7-09 MD-80/F-16 3,5 km. / 244 m. 14,8 km. / 305 m.

Arkivfoto af SAS-fly med EM-guldvindende håndboldspillere, som eskorteres til Københavns Lufthavn af danske F16-jagerfly. Foto: Flyvevåbnets Fototjeneste.