Ni ud af ti siger nej til mobiler i luften

Det er de færreste der ønsker, at sidemanden skal kunne snakke i telefon under en flyvetur.

I supermarkedet, i bussen, på gaden og i lufthavnenes afgangshaller. Alle vegne taler folk nu til dags i mobiltelefon. Kun få mobilfrie heller er der tilbage, heriblandt flykabiner. Og sådan skal det gerne blive ved med at være, hvis man spørger de rejsende selv.

For lige så glade vi er for at tale i telefon i lufthavnene, lige så lidt begejstrede er vi tilsyneladende for mobilsnak i flyene. Pristjenesten Skyscanner har spurgt 1.000 af sine brugere om det skal være muligt at tale i mobil i 10 kilometers højde. Og svaret er klart nej. 86 procent af de adspurgte er imod.

I det øvrige offentlige rum finder vi os i det, fordi der er plads nok til at vi kan bevæge os væk fra en alt for storsnakkende medborger. Men i et fly er det en anden snak. Her kan vi ikke løbe væk på samme måde, og derfor skal der være ro.

Britiske Virgin Atlantic har netop introduceret muligheden for at tale i telefon på selskabets flyvninger mellem London og New York. Men hvis man skal tro Skyscanners undersøgelse, så bliver det ikke nogen indbringende forretning – selvom minutprisen er knap ni kroner.

Hvis det var muligt at bruge sin mobil ombord på et fly, så ville kun seks procent af de adspurgte tage den frem og føre en samtale i luften. Til gengæld ville der være flittig tastatur-aktivitet, da knap 50 procent ville benytte muligheden til at sende sms’er, 35 procent ville surfe på nettet og 10 procent ville sende mails.