Luftfartsmyndighederne udvider nu påbuddet om at inspicere nødsendere fra Honeywell efter en brand i et Dreamliner-fly. Omkring 6.000 fly fra blandt andre Boeing, Airbus og ATR skal inspiceres.
Flymekanikere fra luftfartsselskaber over hele verden skal i den kommende tid sørge for at inspicere nødsendere på omkring 6.000 fly fra blandt andet Boeing, Airbus og ATR. Det er ordren fra de canadiske luftfartsmyndigheder efter at en canadisk produceret nødsender var skyld i en brand på et Boeing 787 Dreamliner-fly den 12. juli i London Heathrow Lufthavnen.
I første omgang blev andre Dreamliner-operatører bedt om at inspicere deres nødsendere og sendernes ledninger. Derefter bad luftfartsmyndighederne operatører af omkring 1.200 Boeing-fly at kigge nærmere på deres nødsendere. Det indebar blandt andet, at Norwegian skulle inspicere ti Boeing 737-fly.
Alle typer fly
Og nu udvides påbuddet til ikke bare Boeing-fly, men til alle typer fly, hvor den pågældende type nødsender fra firmaet Honeywell er installeret. Det drejer sig om både Airbus A320-jetfly og ATR-turboprop fly.
Herhjemme opererer blandt andre Thomas Cook Scandinavia en flåde af Airbus-fly, men selskabet oplyser, at flyene ikke har den type nødsendere installeret. Det samme gælder Danish Air Transports ATR-fly.
SAS oplyser, at de heller ikke har fly med den pågældende Honeywell-nødsender installeret.