- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Nordisk hovedstadslufthavn over 2019-niveau

Keflavik International Airport ved Reykjavik er indtil videre den eneste nordiske hovedstadslufthavn, der i en enkelt måned har haft flere rejsende end i 2019.

I april 2020 – umiddelbart efter nedlukningen under den første COVID-19-bølge – var der meget stille i Keflavik International Airport nær Reykjavik. Blot 3.132 passagerer havde mulighed for at benytte den islandske hovedstadslufthavn i denne måned.

Efter ophævelsen af COVID-19-restriktionerne, og især testkravet ved indrejse til USA i juni 2022, er der atter kommet liv i terminalerne i Keflavik, hvilket sommerens trafiktal klart dokumenterer.

I juli rejste ikke færre end 852.431 passagerer gennem Islands største internationale lufthavn, og det var én procent flere end de 843.473 rejsende, der blev registreret i juli 2019. Dermed er lufthavnen ved Reykjavik den første af de fem store nordiske hovedstadslufthavne, der kommer op over indeks 100 i en enkelt måned siden coronapandemiens start.

Lufthavnen forklarer, at man siden 2021 har arbejdet hårdt på at øge frekvenserne og antallet af flyruter til og fra Keflavik International Airport, og at der er gået over al forventning. I juli var det således muligt at tilbyde rute- og charterflyvninger til 77 destinationer over hele verden, hvor det tilsvarende tal i Københavns Lufthavn eksempelvis var 120.

Trafikvækst samtidig med udvidelse
Med de flotte trafiktal i juli er optimismen vendt tilbage i den islandske lufthavn, der fungerer som et trafikknudepunkt for Icelandair og PLAY mellem Europa og Nordamerika, hvorfor 78 procent af de afgående passagerer da også er udenlandske.

Med udsigt til, at de to islandske flyselskaber i 2023 vil øge deres aktiviteter bliver der brug for at gøre plads til mere aktivitet, og derfor er man i gang med en nødvendig udvidelse af lufthavnens faciliteter.

Anlæggelsen af en ny 1.200 meter lang rullevej til den kommende 20.000 kvadratmeter store østfløj er i gang, og det er planen, at udvidelsen i østfløjen skal stå færdig i 2024. Derfor er det uundgåeligt, at der kan opstå udfordringer, når trafikken vokser samtidig med, at der pågår anlægsarbejder i lufthavnen.

“Selvom lufthavnsdriften generelt har været succesfuld i sommermånederne, beder vi passagererne om at være tålmodige,” siger Guðmundur Daði, der er direktør for forretningsudvikling i Isavia, der driver Keflavik International Airport.

 

Relaterede artikler:

Nordisk lufthavn forventer at tangere 2019-niveauet

Nordiske lufthavne mangler 100 mio. passagerer

Keflavik forventer 10,4 mio. passagerer i 2018