- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Nordiske flyselskaber oplever nyt lavpunkt under coronakrisen

SAS, Norwegian og Finnair registrerede i februar meget lave passagertal, der kun er blevet overgået af april og maj under sidste forårs nedlukning. "Lige nu er alt sort, men lyset kan skimtes for enden af tunnelen, " siger analytiker.

De månedlige tal fra flyselskaberne er bedrøvelig læsning og har været det længe. Februar blev ikke nogen undtagelse og var tværtimod den svageste måned siden maj sidste år under den massive nedlukning i det meste af verden.

Norwegian kunne tidligere på ugen offentliggøre, at blot 61.374 passagerer rejste med selskabet i februar, og det svarer til en tilbagegang på hele 96,1 procent i forhold til næsten to millioner passagerer i samme måned sidste år.

Meget bedre er det ikke gået for Finnair, der oplevede en passagertilbagegang på 91,6 procent til 87.300 rejsende i februar. Halvdelen af passagererne var indenrigspassagerer, og en stor del af de resterende passagerer var på europæiske ruter. Der var blot 3.000 rejsende på de få Asien-afgange og ingen passagerer på ruterne til USA, der midlertidigt er suspenderet.

Med til historien hører dog, at dette års februar havde 28 dage mod 29 dage i 2020, hvilket har været med til at give et ekstra nøk til tilbagegangen.

Lav belægning hos SAS
Blandt de større nordiske flyselskaber har SAS indtil videre klaret sig bedst, hvis man kun fokuserer på passagerudviklingen. I februar var der 225.276 passagerer ombord på selskabets fly, og det var næsten 35.000 færre end i januar.

I forhold til februar 2020 var tilbagegangen på 89,3 procent, da der året før var 2.109.854 rejsende med SAS. Alene i chartersegmentet var tilbagegangen på 99,3 procent, idet blot var 555 passagerer blev registreret i dette års februar.

Februar repræsenterede også en meget lav belægning, da blot 25,8 procent af den udbudte kapacitet blev solgt mod 65,1 procent i februar 2020, der allerede dengang havde en begyndende påvirkning fra COVID-19.

“Rejserestriktioner lægger fortsat pres på efterspørgslen, hvilket har resulteret i yderligere justering af tilbudte destinationer og afgange i februar. Den store efterspørgsel efter fragt har gjort det muligt for SAS at opretholde dele af sin interkontinentale produktion, selvom dette har resulteret i en samlet lav belægningsgrad på 26 procent. Belægningen på vores skandinaviske og europæiske operationer har dog stabiliseret sig på omkring 40 procent og endda steget fire procentpoint sammenlignet med januar,” siger Rickard Gustafson, koncernchef i SAS.

Likviditetsdræn skal reduceres
Hos Sydbank konstaterer aktieanalysechef Jacob Pedersen, at flyselskaberne har meget svære vilkår i øjeblikket.

“SAS’ indtægter er fortsat underdrejede på grund af rejserestriktionerne på selskabets markeder, og meget tyder på, at passagerindtægterne
i andet kvartal ikke bliver bedre end bundniveauet på 1,1 milliarder svenske kroner i første kvartal 2020/21.

I kvartalet fra november til januar havde SAS et månedligt likviditetsdræn på 900 millioner svenske kroner, og Sydbank-analytikeren påpeger, at dette dræn skal sænkes markant, hvis SAS vil undgå at skulle hente ny kapital, da selskabet ved udgangen af januar havde adgang til en likvidbeholdning på 5,9 milliarder svenske kroner.

Lys forude
Forude venter en genopretning, selvom der er usikkerhed om, hvornår og i hvilket omfang, at der bliver en lempelse af rejserestriktionerne i de primære markeder.

“Lige nu er alt sort, men lyset for enden af tunnelen kan efterhånden skimtes. Foråret byder formentlig snart på genåbning af Europa og mindre strikse rejserestriktioner. Det vil hjælpe på trafikudviklingen fra det sene forår, men meget tyder på en ualmindelig hård konkurrence i opstartsfasen  – særligt på det vigtige norske marked,” understreger Jacob Pedersen.

 

Relaterede artikler:

Finnair vil udnytte hul i markedet

Nordiske flyselskaber udfordret i januar

Laveste antal Norwegian-passagerer siden maj 2020