Norwegian Boeing 737-800 i Københavns Lufthavn.

Nordiske storlufthavne i vækst

De fire største lufthavne i Norden stormer frem. Arlanda og København har lagt sig i spidsen, mens væksten er en smule lavere i Oslo og Helsinki.

Noget tyder på, at det bliver et godt år for de store nordiske lufthavne. Passagererne strømmer til som følge af en overkapacitet i markedet og store prisnedsættelser hos flyselskaberne.

Københavns Lufthavn er Nordens største lufthavn, og her er der ved udgangen af august måned rejst 17,4 mio. passagerer igennem terminalerne, hvilket svarer til en stigning på syv procent i forhold til samme periode året før.

Den højeste vækstrate ligger dog ikke i København. Der skal man til Arlanda-lufthavnen ved Stockholm for at finde en hastigere vækst. I Arlanda er passagertallet år til dato vokset med hele 10 procent til samlet næsten 15,1 mio. passagerer.

“Den stærke vækst i Norden er en kombination af flere ting. For det første er det jo ingen hemmelighed, at den økonomiske situation i de nordiske lande er markant bedre end i stort set resten af Europa, hvilket styrker folks rejselyst. Og for det andet har vi set en positiv udvikling i flyselskabernes load factor, der har været med til at give os en passagervækst, der ligger over det europæiske gennemsnit,“ forklarer Københavns Lufthavns pressechef, Søren Hedegaard Nielsen, til CHECK-IN.dk.

Passagerudvikling (JAN-AUG 2014) – nordiske lufthavne

LUFTHAVN AUG14 VÆKST JAN-AUG14 VÆKST
København 2.440.706 7 % 17.392.935 7 %
Oslo 2.227.292 5 % 16.281.721 6 %
Stockholm 2.060.814 9 % 15.051.224 10 %
Helsinki 1.456.269 4 % 10.759.461 4 %

Kilde: Lufthavnene

I Oslo lader det til, at de senere års stærke vækst er ved at flade ud. Ved udgangen af august var væksten godt nok på seks procent, men en august måned med blot fem procent i vækst kan indikere, at de store vækstrater har toppet. Det kan også hænge sammen med, at lavprisflyselskabet Norwegian er begyndt at satse på internationale markeder fremfor det norske marked, som tidligere har nydt godt af den ekspansive fremfærd.

I Helsinki Lufthavn finder man de laveste vækstrater i Norden. Lufthavnen er i særlig grad afhængig af passagerudviklingen til Asien, idet Finnair har etableret et stort trafikknudepunkt i den finske storlufthavn, hvorfra der er ruteflyvninger til snart 13 destinationer i Asien. År til dato har næsten 10,8 mio. passagerer rejst til og fra lufthavnen i Helsinki.

At Helsinki Lufthavn som vigtig transferlufthavn også har fremgang betyder ikke noget for Københavns Lufthavn, der primært kigger mod syd.

“Vi har den højest vækst blandt vores europæiske konkurrenter,“ understreger lufthavnens pressechef, der i flæng nævner Amsterdam, Zürich, Wien, Frankfurt og London-Heathrow som nogle af de lufthavne, som man måler sig med i CPH. Eksempelvis har Amsterdam-Schiphol lufthavn en samlet vækst på tre procent år til dato.