- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Norge vil stoppe Wizz Air’s dumpingpriser

Det er en torn i øjet på den norske fagbevægelse og dele af det politiske miljø, at Wizz Air er kommet ind ad bagdøren med sin ansættelsesmodel, der ifølge kritikerne repræsenterer social dumping.

Onsdag i denne uge var der spørgetid i det norske Storting, og her blev transport- og kommunikationsminister Knut Arild Hareide (KrF) udfordret af Arbejderpartiets Sverri Myrli, der via en artikel i Dagens Næringsliv var blevet bekendt med, at piloterne i Wizz Air selv skal betale pensioner, forsikring og sygedagpenge, og at de kan opsiges uden varsel. En model, som er kendt fra Ryanair.

“Det er simpelthen social dumping. Det er ikke sådan, at vi ønsker det i Norge,” lød det, ifølge det norske medie E24, fra Sverre Myrli.

Svært at undgå crewbaser
Under spørgetiden gav transport- og kommunikationsministeren udtryk for, at han også var bekymret. Men samtidig manede han til besindighed, da han ikke anså det muligt, at Wizz Air kunne fortsætte med at vokse uden at etablere en egentlig base, hvor de ansatte også får bopæl i Norge, og dermed kan selskabet blive tvunget til at indgå overenskomster med fagforeningerne.

“Når det angår Wizz Air, så har de mulighed for at have et flytilbud i Norge. Men det vil sandsynligvis være sværere for selskabet, hvis de skal operere meget på indenrigsflyvninger. Så får det en anden struktur. I en sådan situation vil norske baser gøre det vanskeligere for Wizz Air at fortsætte med deres forretningsmodel,” sagde Knut Arild Hareide.

I dag flyver Wizz Air eksempelvis piloter og kabinepersonale ind fra Polen, hvor de overnatter på hoteller i Oslo og dermed undgår at have bopæl i Norge.

Konkurrencemyndighederne kan blive bragt i spil
Der er tilsyneladende en udbredt politisk frustration over, at der ikke er lovhjemmel til at forhindre Wizz Air i at operere i Norge efter en forretningsmodel samt ansættelsesprincipper, der hævdes af påføre Norwegian, SAS og Widerøe en unfair konkurrence.

En repræsentant fra Socialistisk Venstreparti, Arne Nævra, ønskede svar på, hvad Norge kunne gøre for at stoppe Wizz Air, da selskabet i øjeblikket gennemfører prisdumping for at komme inde på markedet med sin social dumping-model.

Transportminister Knut Arild Hareide oplyste, at regeringen overvejer at sende en anmodning til de norske konkurrencemyndigheder i forhold til at overvåge, at der ikke er flyselskaber, der udnytter coronakrisen til at dumpe billetpriserne.

Det vil i givet fald kunne betyde, at de norske myndigheder kan blive tvunget til at diktere minimumspriser, som det blandt andet er set i Tyskland og Østrig. I Tyskland er det ikke tilladt at sælge flybilletter til en pris, der ligger under de gældende skatter og afgifter, mens Østrig har fastsat en minimumsgrænse på 40 euro, hvilket svarer til omkring 300 kroner.

 

Relaterede artikler:

Wizz Air øger presset på Norwegian

Wizz Air annoncerer endnu en base i Norge

Wizz Air i lynoffensiv mod Norwegian og SAS