- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Norse vil anerkende fagforeninger

Det nystartede norske lavprisselskab Norse Atlantic Airways forsøger at undgå de samme problemer, som Norwegian løb ind i, da selskabet ville flyve til USA.

International Transport Federation (ITF), der repræsenterer mange af verdens organiserede transportarbejdere, har i denne uge underskrevet en aftale om gensidig anerkendelse med det nystartede norske lavprisflyselskab Norse Atlantic Airways.

I en fælles pressemeddelelse fra  Norse og London-baserede ITF hedder det, at anerkendelsesaftalen har som mål ”at sikre kollektive forhandlingsaftaler med flyselskabets fremtidige kabinepersonale samt piloter i Europa og USA.”

Med aftalen bliver det slået fast, at Norse har en tilknytning til de organiserede fagforeninger. En tilknytning der er vigtig, fordi Norwegian, der også havde mange transatlantiske flyvninger, i sin tid havde talrige slagsmål med især de amerikanske fagforeninger.

Et positivt skridt
I en e-mail til mediet Forbes.com skriver generalsekretær i ITF Stephen Cotton: ”ITF ser aftalen som et positivt skridt for luftfartsindustrien, da den anerkender arbejdstagernes ret til at organisere sig fra starten.” Han fortæller videre, at Norse har underskrevet anerkendelsesaftaler med to centrale britiske fagforeninger: British Airline Pilots Association og Unit.

Norse planlægger allerede i næste uge at gå videre med forhandlinger med fagforeningen Association of Flight Attendants.

Selskabet er startet af Bjørn Tore Larsen og har Bjørn Kjos og Bjørn H. Kise i ejerkredsen. Flyselskabet har annonceret, at det vil flyve fra Oslo, London og Paris til henholdsvis New York, Los Angeles og Miami.  Der planlægges efter første flyvning i december 2021.

Tidligere Norwegian-fly
Til det formål har selskabet for nyligt leaset ni brugte Boeing 787 Dreamlinere fordelt med seks i den store 787-9 variant samt tre i den noget mindre 787-8 udgave.

Der er angiveligt tale om nogle af de fly, som Norwegian har været tvunget til at tilbagelevere til flyleasingselskaberne efter at det norske lavprisflyselskab efter krav fra den norske regering måtte opgive sin langruteforretning.

Om viljen til at underskrive aftaler med fagforeninger er nok til, at Norse får lov at flyve til USA er endnu uklart.

Sig nej til Norse
Formanden for transportudvalget i Repræsentanternes Hus, Peter DeFazio, har ifølge nyhedsbureauet Reuters tidligere opfordret præsident Joe Bidens administration til at nægte Norse adgang til det amerikanske marked.

Peter DeFazio har i en erklæring opfordret transportminister Pete Buttigieg til ikke at give tilladelse til, at Norse kan åbne USA-ruter. Peter DeFazio hævder, at USA på ufornuftig vis udstedte en tilladelse til Norwegian i 2016, da Norwegians langdistanceselskab var registreret i Irland. Og dermed undgik norske arbejdsmarkeds- og lønvilkår.

Formanden for transportudvalget vil undgå en gentagelse af dette ved Norse, og han finder det derfor ”bydende nødvendigt,” at Pete Buttigieg afviser en eventuel ansøgning fra det norske selskab. Det kan tage flere år at få en tilladelse fra myndighederne til at flyve kommercielt til USA.

Norse Atlantic Airways har i en erklæring understreget, at ”operationen vil være i tråd med de aftaler, der regulerer lufttrafik mellem Europa og USA”.

 

Relaterede artikler:

Pæn debut for Norse på Oslo Børs

Norse leaser ni Boeing 787 Dreamlinere

Vil nægte Norse adgang til det amerikanske marked

“Norse Atlantic Airways bør lære af Norwegians fejl”