Amerikanske politikere vil forhindre, at det kommende norske lavprisflyselskab Norse Atlantic Airways kan åbne ruter fra Europa til USA, som tilfældet var med Norwegian.
Et nyt norsk flyselskab med navnet Norse Atlantic Airways er ved at blive skabt med blandt andet Norwegian-grundlægger Bjørn Kjos som medinvestor.
Flyselskabet har planer om at genoplive lavprisflyvninger mellem Europa og USA og senere mellem Europa og Asien. Drømmene om at operere på ruter til USA, som Norwegian gjorde det, kan imidlertid blive udfordret af amerikanske politikere.
Formanden for transportudvalget i Repræsentanternes Hus, Peter DeFazio, har nemlig opfordret præsident Joe Bidens administration til at nægte Norse adgang til det amerikanske marked. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
Peter DeFazio har i en erklæring, der blev frigivet forud for en høring torsdag, opfordret transportminister Pete Buttigieg til ikke at give tilladelse til, at Norse kan åbne USA-ruter. Norse har løftet planer om at åbne ruter med Boeing 787 Dreamliner fra Oslo, London og Paris til Los Angeles, New York og Miami. Der planlægges efter første flyvning i december 2021.
Norse afviser sammenligning med Norwegian
Norse Atlantic Airways har i en erklæring understreget, at ”operationen vil være i tråd med de aftaler, der regulerer lufttrafik mellem Europa og USA”.
Bjørn Kjos ejer 15 procent af Norse, mens majoritetsejeren er Bjørn Tore Larsen, der står bag bemandingsselskabet OSM Aviation, som Norwegian har været medejer af. Herudover er også Bjørn H. Kise – en ven til Bjørn Kjos – med i Norse-projektet.
Men de tre norske herrer har altså mødt modstand i forhold til USA-drømmene. Peter DeFazio hævder, at USA på ufornuftig vis udstedte en tilladelse til Norwegian i 2016, da Norwegians langdistanceselskab var registreret i Irland. Og dermed undgik norske arbejdsmarkeds- og lønvilkår.
Formanden for transportudvalget vil undgå en gentagelse af dette ved Norse, og han finder det derfor ”bydende nødvendigt,” at Pete Buttigieg afviser en eventuel ansøgning fra det norske selskab. Det kan imidlertid tage flere år at få en tilladelse fra myndighederne til at flyve kommercielt til USA. Norse er ikke begejstret for sammenligningen med Norwegian.
”Norse Atlantic Airways er et norsk selskab,” konstaterer Bjørn Tore Larsen, der er administrerende direktør i selskabet, over for Reuters.
Vil ansætte folk i USA
I årene frem til, at USA gav Norwegian tilladelse til at åbne USA-ruter, fandt en årelang kamp sted mellem amerikanske flyselskaber og pilotforeningen ALPA på den ene side og det norske lavprisselskab på den anden side.
ALPA kæmpede hårdt for, at Norwegian skulle nægtes adgang til USA, da selskabet blandt andet ville bruge fly på irsk driftstilladelse på ruterne mellem Europa og USA. Pilotorganisationen lavede en hjemmeside og en tre minutter lang video, hvor det blev forklaret, hvorfor Norwegian ikke skulle have adgang til det amerikanske marked.
Tiden vil vise, hvorvidt der også kommer modstand fra amerikanske flyselskaber og ALPA i forhold til Norse. Sikkert og vist er det, at det nye norske lavprisflyselskab har stor tro på at lykkes med at åbne ruter til USA. Ifølge Norse ønsker amerikanske forbrugere at kunne benytte et flyselskab, der kan tage dem over Atlanterhavet til lave billetpriser.
”Vi vil have permanente medarbejdere i USA – både i luften og på jorden. Vi vil bruge Boeing Dreamliner-fly, og vi respekterer naturligvis de ansattes ret til at melde sig ind i en fagforening, hvis de ønsker det,” fortæller Bjørn Tore Larsen.
Relaterede artikler:
“Norse Atlantic Airways bør lære af Norwegians fejl”
Bjørn Kjos er medinvestor i nyt flyselskab