(Foto: Jarle Vines)

Norsk oliekrise kan give muligheder i Billund

De lave oliepriser har ramt aktiviteten i de to store lufthavne på Norges vestkyst. Rutelukninger i Stavanger kan muligvis komme Billund Lufthavn til gode.

Krisen kradser i den norske olieindustri, og det går i særdeleshed ud over Sola-lufthavnen i Stavanger, hvorfra flyselskaberne er på flugt.

Således har Air France bebudet, at ruten fra Stavanger til Paris-CDG lukkes ned fra den 25. oktober. Ruten blev start i slutningen marts sidste år og bliver opereret af datterselskabet HOP! Regional med 76-sæders Embraer E-170 fly med to daglige afgange.

Også Lufthansa har valgt at trække sig ud af lufthavnen i den norske olieby. Det tyske flyselskab har hidtil fløjet tre gange dagligt til Frankfurt med CRJ900-fly med plads til 78 passagerer. Fra den 25. oktober bliver ruten lukket.

Lufthansa har angivet en dårlig ruteøkonomi som årsagen til lukningen. Herudover har man angivet SAS-ruten fra Stavanger til Houston som et konkurrenceparameter, der påvirker rutens levedygtighed. SAS har nemlig fløjet passagerer direkte til Houston, hvor mange tidligere har rejst via Frankfurt, Amsterdam eller Paris og derfra videre til Houston.

Men SAS-ruten er også i farezonen, hvilket er blevet bekræftet fra SAS. Der kan angiveligt blive tale om at flytte ruten til København eller Stockholm, eller også disponere det særlige All-Business Boeing 737-fly New York-ruten fra København.

I Stavanger-Sola lufthavnen er passagertallet år til dato faldet med 4,2 procent, mens Bergen-Flesland lufthavnen er ned med 3,3 procent. Denne gennemsnitlige passagerudvikling for samtlige norske lufthavne under operatøren Avinor er i årets første otte måneder et minus på 1,5 procent.

Billund håber på München-rute
Rutelukningerne i Stavanger kan meget vel komme Billund Lufthavn til gode. Den vestdanske lufthavn konkurrerer ofte med lufthavnene i Stavanger, Bergen og Gøteborg om at tiltrække operatører til nye ruter.

Med reduktion eller fjernelse af kapaciteten fra det vestnorske marked, kan det være lettere for Billund Lufthavn at overbevise flyselskaberne om, at den ledige kapacitet skal indsættes i Danmark.

“Lufthavnene i Bergen og Stavanger står en anelse svagere end tidligere, men vi er stadig i konkurrence med mange andre lufthavne om at tiltrække nye ruter,“ siger marketingchef Jesper Klausholm fra Billund Lufthavn til CHECK-IN.dk.

I Billund Lufthavn er man allerede dækket godt ind med ruter til Frankfurt og Paris. Derimod har lufthavnen et ønske om at tiltrække Lufthansa som operatør på München-ruten for at skabe adgang til det interkontinentale rutenetværk fra den sydtyske lufthavn.

“Vi er altid aktive med henblik på at opsøge nye markeder, herunder også München. Men her har vi allerede én operatør på ruten (Sun-Air/British Airways, red.),“ understreger Jesper Klausholm.

Ledelsen i Billund Lufthavn rejser i slutningen af denne uge til Durban i Sydafrika, hvor den 21. globale rutekonference World Routes 2015 vil blive afholdt. Der vil formentlig være en business-case til Lufthansa med i bagagen.