North Flying går fra stort minus til lille plus

Det nordjyske flyselskab North Flying har atter fremgang i omsætning og indtjening. Men ledelsen kalder alligevel resultatet i årsregnskabet 2012/13 for utilfredsstillende.

Det nordjyske flyselskab North Flying havde i regnskabsåret 2011/12 et historisk dårligt regnskab. Af en samlet omsætning på 75,3 mio. kroner formåede selskabet at skabe et underskud i den primære drift på 6,8 mio. kroner.

Men i regnskabsåret fra 1. juli 2012 og frem til 30. juni 2013 er det gået noget bedre for North Flying. Der er solgt flyvninger for tre mio. kroner mere end året før, og disse flyvninger er samtidig blevet produceret tre mio. kroner billigere. Sammen med en reduktion i personaleomkostningerne på en halv mio. kroner har det fjernet de røde tal fra bundlinjen.

Men at gå fra et minus på næsten 7 mio. kroner til et plus på 64.000 kroner på den primære drift skaber umiddelbart ikke den fornødne tilfredshed i virksomheden. Således skriver man i den netop offentliggjorte årsrapport, at “årets resultat er utilfredsstillende trods fremgangen.“

Den 1. juli satte Stefan Vilner sig i chefstolen som ny administrerende direktør for det nordjyske flyselskab, der har omkring 50 ansatte. Han afløste Per Wistisen, der fortsætter som selskabets økonomidirektør.

“Vi vil gerne have et bedre resultat, og historisk har vi også kunnet levere bedre resultater. Vi er ambitiøse, og vi tror, at mulighederne for at skabe endnu bedre resultater er til stede,“ siger Stefan Vilner til CHECK-IN.dk.

Salgsindsatsen skal styrkes
Udfordringerne for North Flying ligger alene i salgsindsatsen omkring selskabets seks jetfly og tre turbopropfly.

“Vi skal have fyldt nogle opgaver på flyvemaskinerne. Vi har en rigtig stærk omkostningsstruktur, en effektiv administration, og vi er ikke tynget af gæld. Så der bliver i høj grad fokus på toplinjen,“ understreger North Flying-direktøren.

Med et produktionsapparat, der mere eller mindre er gældfrit, har North Flying stærke kort på hånden for at hente nye opgaver ind til virksomheden i konkurrence med andre operatører, der kan være gældspressede.

Stefan Vilner afslører, at man vil forsøge at udvikle relationerne til de eksisterende kunder og derigennem skabe mersalg. Det gælder blandt andet for samarbejdet med SOS International omkring ambulanceflyvning.

Men herudover vil North Flying satse på i samarbejde med flymæglere eller erhvervsrejsebureauer at tilbyde en slags rutetaxa-løsninger til virksomhedsklynger, der har interesse for samme destination. Det kunne eventuelt være nordjyske virksomheder, der på såkaldt “non-affinity“ basis kunne flyve til messer i Tyskland med North Flyings Metro-fly.

“Vi skal omtænke vores distributionsmodel ved blandt andet at pakketere vores produkter og præsentere det for de rigtige mennesker,“ forklarer Stefan Vilner, der samtidig har en forventning om et væsentligt forbedret resultat for det regnskabsår, der nu blot er tre måneder gammelt.