Nulvækst i globalt udbud af flyafgange

Der er på det globale marked ingen fremgang at spore i antallet af udbudte flyvninger i september måned, der ligger på samme niveau som sidste år. Indenfor Europa er det udbudte antal flyvninger gået tilbage med tre procent.

I september måned i år udbydes der hos alverdens ruteflyselskaber en samlet kapacitet på over 2,6 mio. flyvningersvarende til 340,2 mio. flysæder. Her tales der således om flystørrelser på i gennemsnit knapt 131 passagerer.

Antallet af udbudte flyvninger er status quo i forhold til de to foregående år, mens sædeantallet er vokset med 2 procent som følge af stadig større flyenheder, der benyttes.

Tallene stammer fra OAG (Official Airline Guide), hvis databaser indholder alle relevante data om udbudte flyninger og flysæder i hele verden.

Hos OAG har man inddelt verdensmarkedet i seks hovedområder, henholdsvis Afrika, Asien-Stillehavsområdet, Central- og Sydamerika, Europe, Mellemøsten samt Nordamerika, De offenliggjorte tal og anlysemateriale har delmænger, der illustrerer kapacitetsudviklingen til og fra hovedområdet samt udviklingen i fly og sædekapacitet internt i regionen.

Nulvækst over hele verden
Totalt set er der nulvækst over hele verden. Når antallet af flyvninger globaltikke har flyttet sig nævneværdigt siden september 2010 og ligger indenfor et spænd af ca. 70.000 ud af samlet mere end 2,5 mio. flyvninger, er der reelt tale om nulvækst.

Men der er delstørrelelser, hvor der har været plusvækst. Det gælder først og fremmest til/fra Afrika, til/fra Asien/Stillehavsområdet, indenfor Asien/Stillehavsområdet, til/fra Central- og Sydamerika, til/fra Mellemøstensamt til/fra Nordamerika.

Derimod er Europa et område, der ikke kan følge med væksten i resten af verden. Rent faktisk er antallet af flyvninger indenfor Europa bombet tilbage på et niveau, der svarer til september 2007. Det var knapt et årfør finanskrisen for alvor ramte luftfarten.

Indenfor Europa vil der i september 2012 være 616.602 udbudte flyvninger, hvilket svarer til en tilbagegang på tre procent i forhold til året før. Ser man på antallet af udbudte flysæder, er disse samlet set på 81.208.691, hvilket svarer til en tilbagegang på en procent i forhold til året før. Det vidner om større fly, hvilket blandet har sin årsag i lavprisflyselskabernes vækst. Gennemsnittet i Europe er således lige nu på 132 sæder, mens lavprisflyselskaber typisk udbyder mellem 180 og 189 sæder på de respektive flytyper.

De mest væksttunge markeder
Tendensen er dog klar i forhold til, hvor væksten findens indenfor den globale luftfart.

Det er først og fremmest Asien og Stillehavsområdet, hvor flyvninger og kapacitet til og fra regionen er øget med to procent. Indenfor regionen er antallet af flyvninger øget med seks procent, mens der er samlet syv procent flere flysæder til salg.

Også i trafikken til og fra Central- og Sydamerika har der været betydelig vækst. Både fly- og sædekapacitet til regionener øget med henholdsvis fem og fire procent med 2.368 flere operationer og samlet 313.808 flere udbudte flysæder. Indenfor regionen er væksten dog mere beskeden med en procent flere oprationer, men et sædeudbud, der er reduceret med 0,2 procent.

Indenfor Mellemøsten-regionen, der inderholder to af verdens mest væksttunge selskaber, henholdsvis Emirates og Qatar Airways, falder såvel antallet af udbudte flyvninger og flysæder med tre procent. Men til gengæld ser billedet anderledes ud, når man betragter antaller af operationer og flysæder til og fra regionen. Her stiger antallet af flyvninger med fire procent til 59.771 flvyninger, mens sædeantallet stiger med fem procent til i alt 13.148.212 udbudte flysæder. Her er det gennemsnitlige sædeantal på 220 sæder per flyvning godt hjulpet på vej af de mange Boeing 777 og Airbus A380-fly.

Det største marked
Luftfartens størst marked findes i Nordamerika. Her er der alene i september måned 776.227 operationer, hvilket er 28.086 færre end samme måned året før og således en nedgang påtre procent. Antallet af udbudte sæder er faldet med 988.389, hvilket repræsenterer en tilbagagegang på en procent.

Selvom der er tilbagegang i den nordamerikanske indenrigs- og regionaltrafik, er der stadig fremgang i trafikken til og fra det vigtigste luftfartsmarked i verden.

I september vil 84.437 fly operere til og fra Nordamerika, hvilket er en stigning på tre procent. Det totale antal flysæder vil svare til 17.424.104. Det er to procent mere end samme måned året før og vil udgøre i gennemsnit lidt mere end 206 passagerer per fly.

Det nordamerikanske indenrigs- og regionalmarked har dog aldrig været mindre end i dag. September måneds 776.227 flyoperationer ligger omkring 16 procent lavere end rekordåret 2004, hvor 923.187 flyoperationer blev gennemført i september måned indenfor den nordamerikanske region.