FPU repræsenterer både piloter, kabinepersonale og AFIS-operatører.

Ny brancheorganisation er klar om tre uger

Brancheorganisationen Luftfart og Jernbane ser dagens lys den 19. maj og vil tale piloter, stewardesser og lokomotivførernes sag.

”Sammen er vi stærkest”. Det har i mange år været en af pejlemærkerne for den danske fagbevægelse. Og nu forventer den lille fagforening Flyvebranchens Personale Union (FPU) at blive endnu stærkere ved at gå sammen med medlemmerne af Dansk Jernbaneforbund (DJF). De to forbund forbliver selvstændige, men vil fremover have et fælles virke i den nystiftede “Brancheorganisationen for Luftfart og Jernbane” (BLJ).

Gennem det nye fælles sekretariat i BLJ vil FPU og DJF styrke både service, rådgivning og udvikling af medlemmerne samt kæmpe for fælles dagsordener indenfor transportområdet. FPU har omkring 1.500 medlemmer i danske flyselskaber, mens Dansk Jernbaneforbund har 5.600 medlemmer og organiserer de ansatte i danske jernbane- og vedligeholdelsesselskaber.

Begge forbund er en del af LO-familien. Flyvebranchens Personale Union er i dag en del af Serviceforbundet, men kommer den 1. maj under BLJ’s vinger. Foreningen for piloter og kabineansatte følte ikke, at de havde tilstrækkelig til fælles med blandt andre viceværter, vagtfolk, sikkerhedsfolk i lufthavnene og lignende, der også var en del af Serviceforbundet.

Samme udfordringer
Når Jernbaneforbundet den 19. maj slutter sig til FPU og den nye brancheorganisations sekretariat slår dørene op, så markerer det afslutningen på en langvarig proces, der startede tilbage i starten af 2016, da FPU sendte en henvendelse til Dansk Jernbaneforbund omkring mulighed for etablering af en “fælles organisatorisk konstruktion.”

“Vi har sat gang i en proces, hvor vi har vurderet, hvad der skal til for at en moderne luftfartsorganisation fremadrettet skal kunne klare sig i en svær branche. Vi skal finde en samarbejdspartner, der er sammenlignelig, og jernbanebranchen har mange af de samme udfordringer og en del lighedspunkter,” sagde Anders Mark Jensen, næstformand i FPU, i marts sidste år til CHECK-IN.dk, da man havde sendt frier-brevet afsted til jernbaneforbundet.

I foråret 2016 deltog omkring 73 procent af FPU’s medlemmer i en afstemning om dannelsen af den nye brancheorganisation. 96 procent stemte ja til exiten fra Serviceforbundet.

Lukke baser
Efter at have levet i mere eller mindre ubemærkethed for alle uden for luftfartsbranchen, trådte Flyvebranchens Personale Union for godt et år ind på den store scene og blev frontsoldaten i LO-fagbevægelsens kamp mod Ryanair i Arbejdsretten.

Det var således fagforeningen med det lange navn, der krævede overenskomst med Ryanair for det irske lavprisselskabs ansatte på den nyoprettede base i Københavns Lufthavn og på den eksisterende base i Billund Lufthavn. FPU fik Arbejdsrettens ord for at de var i deres gode ret til at kræve overenskomst og at FPU og de øvrige forbund i LO-familien var i deres gode ret til at lave en konflikt og blokade mod Ryanairs operationer i Danmark.

Arbejdsrettens afgørelse fik Ryanair til at lukke sine baser i Danmark. Selskabet flyver i dag til både Københavns Lufthavn, Billund Lufthavn og Aarhus Lufthavn fra baser i andre europæiske lufthavne.

FPU og DJF er allerede flyttet fysisk sammen på Søndermarksvej i Valby, hvorfra også BLJ skal operere.

 

Relaterede artikler:

FPU-medlemmer siger ja til exit

Flyvebranchens Personale Union forlader Serviceforbundet