- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Ny Falcon-jet på jomfruflyvning

Falcon 6X er navnet på den nye Dassault Falcon businessjet, som sætter nye standarder for rækkevidde og kabineplads. Ovenlysvindue er en af nyskabelserne.

Den franske flyproducent Dassault Aviation har gennemført jomfruflyvningen med Falcon 6X – den seneste version af businessjetflyet Dassault Falcon.

“6X er det seneste eksempel på en sammensmeltning af militær knowhow og ekspertise inden for forretningsflyvning, som Dassault Aviation er så respekteret for,” siger Eric Trappier, koncernchef i Dassault Aviation.

Det nye Falcon 6X lettede i sidste uge fra Dassault Aviations Mérignac-lufthavn nær Bordeaux og fløj i cirka 2 ½ time, hvor piloterne testede flyets egenskaber, motorer og centrale flysystemer.

”6X fløj nøjagtigt som forudsagt af vores modeller. Fra en pilots perspektiv flyver den som en Falcon, det vil sige med perfekt, præcis håndtering i alle faser af flyvningen,” siger Bruno Ferry, der var den ene af to piloter i cockpittet på jomfruflyvningen.

Piloter i cockpittet ved jomfruflyvningen. Foto: Dassault

Hidtil højeste og bredeste kabine
Falcon 6X ifølge Dassult nye standarder med den hidtil højeste og bredeste kabine inden for businessjets. Kabinen er 198 cm høj og har en bredde på 258 cm. Længden på kabinen er 12,3 meter, og det skulle give plads til 12-16 passagerer alt efter indretningen.

Kabinen i Falcon 6X byder også på en nyskabelse, da den er udstyret med et ovenlysvindue i galley-området, hvor der normalt ikke er meget lys.

Den nye Falcon-jet har også den største rækkevidde i sin klasse, ifølge Dassault. Flyet har en rækkevidde på 5.500 nautiske mil (10.186 km), hvilket gør det i stand til at flyve nonstop fra eksempelvis London til Hong Kong eller fra Los Angeles til Moskva ved Long Range Cruise Speed (Mach .80 eller 980 km/t).

Det nye ovenlysvindue i flyets galley. Foto: Dassault

Fleksible egenskaber
Falcon 6X er i stand til at lande med meget mere brændstof i tanken end konkurrerende fly. Det giver operatører mulighed for at gennemføre korte flyvninger til en lufthavn for at afhente passagerer og derefter fortsætte til en oversøisk destination uden at skulle tanke op. Eksempelvis en flyvning fra Washington D.C. til New York, hvorefter flyet kan fortsætte til London eller Genève.

Flyet har også gode Short-Field-egenskaber og kan eksempelvis lande i udfordrende lufthavne som London City, Lugano, Saint-Tropez og Aspen, fremhæver Dassault Aviation.

Flyet er udstyret med en række avancerede systemer som eksempelvis FalconEye vision-system og det nye FalconScan avancerede diagnosesystem, der overvåger og rapporterer om 100.000 vedligeholdelsesparametre.

Kabinen i Falcon 6X. Foto: Dassault

Jomfruflyvning dedikeret til dræbt familiemedlem
Dassult valgte at dedikere jomfruflyvningen med Falcon 6X til Olivier Dassault, som døde den 7. marts i et helikopterstyrt i Touques i det nordvestlige Frankrig. Han var 69 år gammel. Piloten i helikopteren blev også dræbt.

Olivier Dassault var en del af familien, som grundlagde Dassault Group, og han bestred gennem årene en række poster i firmaet. Han var endvidere politiker og medlem af det franske parlament.

Olivier Dassault var også uddannet pilot og satte op gennem 1970erne, 80erne og 90erne fartrekorder med en række Falcon-fly.

“Olivier var en Falcon-pilot, der perfekt inkarnerede sin families grænseløse lidenskab for luftfart,” siger koncernchef Eric Trappier.

Danske Air Alsie er førende operatør af Falcon-fly i Europa og har både Falcon 8X, Falcon 7X og Falcon 2000 i flåden.

 

Relaterede artikler:

Tester motor til Falcon-jet på Boeing 747

Hver syvende Dassault Falcon 8X til Danmark

Air Alsies overskud faldt sidste år