Pratt & Whitney Canadas Boeing 747SP-fly med en motor til Falcon 6X i test.

Tester motor til Falcon-jet på Boeing 747

Motorproducenten Pratt & Whitney Canada anvender et gammel Boeing 747-fly til at teste nye motorer til Dassault Aviations nye Falcon 6X businessjet.

Den franske flyproducent Dassault Aviation, som er kendt for sine eksklusive businessjetfly, er i gang med at udvikle et nyt langrækkende fly med navnet Falcon 6X.

Udviklingen af det nye tomotorers jetfly er netop gået ind i den detaljerede designfase, ligesom man er i gang med at teste flyets kommende motorer fra ​​motorproducenten Pratt & Whitney Canada.

“Alt er på rette spor for Falcon 6X til at vi kan begynde leverancerne i 2022,” sagde Dassault Aviation koncernchef Eric Trappier for nyligt.

Den nye Falcon 6X ultra widebody twinjet får en rækkevidde på 5.500 nautiske mil (10.186 km), hvilket ifølge Dassault Aviation er den længste rækkevidde klassen, og flyet får plads til mellem 12 og 16 passagerer.

38 år gammel Boeing 747SP som testfly
Som et led i testen af de nye PW812D-jetmotorer, som Falcon 6X skal udstyres med har Pratt & Whitney Canada afprøvet motortypen i luften ved hjælp af et Boeing 747SP-fly fra. Det foregik ved, at motoren var fastgjort på højre side af Boeing-flyets skrog på øverste dæk.

Det Boeing 747-fly, der blev anvendt til motortesten, er et 38 år gammelt fly, som i 1980erne og 1990erne fløj for Korean Air Lines og siden har haft forskellige ejere, inden Pratt & Whitney overtog det i 2007.

Den særlige SP-version af Boeing 747-flyet blev produceret frem til 1989 og var designet til ekstra lange ruter. Flyet er blandt andet kortere og har et større haleparti end den 747-100, som SP er udviklet ud fra. Derved fik flyet en lavere vægt, som forøgede dets rækkevidde.

Pan Am var lanceringskunde på flytypen, som selskabet brugte på sine ruter mellem New York og Mellemøsten, mens blandt andre Iran Air, South African Airways, American Airlines og Luxair også har anvendt 747SP.

Dassult-fly på danske hænder
Dassault-flyene anvendes blandt andet som forretningsfly af en række store danske koncerner. I 2007 leverede flyproducenten på verdensplan 22 eksemplarer af sin største flytype, Falcon 8X, og tre af flyene gik til Danmark.

De tre eksklusive fly blev leveret til henholdsvis LEGO-familiens holdingselskab Kirkbi, Danfoss og Air Alsie, som er den førende Falcon-operatører i Europa og også har fly i management fra blandt andet Danfoss og LEGO.

Sådan kommer den nye Falcon 6X til at se ud.

 

Boeing 747SP-flyet med den ekstra motor foran til test.

 

Relaterede artikler:

Hver syvende Dassault Falcon 8X til Danmark

Statsleder med LEGO-fly til G20-møde

Bestseller-milliardær etablerer flyselskab