Frankfurt Lufthavn er en af de lufthavne i Europa, som har fået lov til at anlægge en ny landingsbane, sådan som ACI opfordrer politikerne til at give lov til.

Ny landingsbane sikrede passagerrekord i Frankfurt Airport

Lufthavnen i Frankfurt havde en forrygende december måned med 4 millioner passagerer og satte ny passagerrekord i 2011 med godt 56 millioner passagerer. Rekorden skyldes ikke mindst åbningen af ny landingsbane, der havde en meget positiv indvirkning på trafikudviklingen.

Lufthavnen i Frankfurt havde ikke blot en forrygende december, men et forrygende år i 2011.

For første gang nogensinde var der mere end 4 millioner passagerer i en december måned, og samtidig satte lufthavnen ny passagerrekord i 2011 med godt 56 millioner passagerer.

I alt rejste 4,35 millioner passagerer via Frankfurt Airport i december 2011, hvilket er en stigning på 12,2 % i forhold til samme måned året før.

Antallet af starter og landinger satte også ny rekord for en december måned med 38.326. Retfærdigvis fremfører lufthavnen dog, at det usædvanligt strenge vintervejr i december 2010 gjorde fremgangen i december 2011 større end den umiddelbart var. Men selv når man tager højde for dette,gik passagertallene frem med omkring 5 % i december 2011.

Ny landingsbane hjælper til årsrekord

Samtidig havde Frankfurt Airport en varm sommer, hvor alle hidtidige rekorder blev slået, og med en god december nåede Frankfurt Airport sammenlagt på 56,44 millioner passagerer i 2011.

Det er enfremgang på 6,5 % i forhold til 2010 og dermed ny passagerrekord, hvilket ikke mindst skyldesindvielsen af Frankfurt Airports nye landingsbane.

“Indvielsen af Frankfurts nye landingsbane havde en meget positiv indvirkning på trafikudviklingen og viser hvor vigtig denne kapacitetsinvestering er for den fremtidige udvikling afdette økonomiske knudepunkt,” siger Dr. Stefan Schulte, der er bestyrelsesformand forexecutive board hos Fraport, der ejer og driver Frankfurt Airport.

Den nye landingsbane i Frankfurt Airport åbnede fredag den 21. oktober og øgede kapacitetenmed 50 % fra 83 til 126 flyoperationer i timen. Den nye nordvestlige landingsbane havde været under etablering i tre år og er placeret i området ved Kelsterbach-skoven, også kaldet Mönchwald.

Ekspansionen er dog ikke slut, da Frankfurt Airport vil opføre en tredje terminal på det område i lufthavnen, hvor den amerikanske Rhein-Main Air Base havde sin placering indtil lukningen ved udgangen af 2005.

Den kommende Terminal 3 vil koste over 8 milliarder kroner og have en forventet passagerkapacitet på 25 millioner i2015.Dermed er den tyske storlufthavns infrastruktur forberedt til de forventede 90 millioner årlige passagerer i 2020.