Ny regering sætter turisme på dagsordenen

Den nye S-R-SF regering vil sætte turisme på dagsordenen og nedsætte en arbejdsgruppe med repræsentanter fra relevante ministerier, organisationer og virksomheder. Sammen skal de formulere et offensivt bud på en national strategi og konkret handlingsplan for at skabe vækst i dansk turisme.

“Danmark er et fantastisk land.“

Sådan lyder den første linje i det regeringsgrundlag som Helle Thorning-Schmidt (S) i denne uge præsenterede under overskriften “Et Danmark, der står sammen“.

Og den nye S-R-SF-regering, der mandagblev præsenteret foran Amalienborg, vil sætte turisme på dagsordenen.

Det fremgår direkte af detnye regeringsgrundlag, hvori det hedder, at “Regeringen vil nedsætte en arbejdsgruppe bestående af repræsentanter fra relevante ministerier, organisationer og virksomheder, der sammen skal formulere et offensivt bud på en national strategi og konkret handlingsplan for at skabe vækst i dansk turisme.“

Det gælder også oplevelsesøkonomien, hvor regeringen konkret vil benytte “det momentum dansk gastronomi har oparbejdet i de seneste år til at styrke det traditionelle danske fødeerhverv via samarbejder med andre brancher
om udviklingen og markedsføringen af dansk og nordisk madkultur.“

Samtidig fremgår det af regeringsgrundlaget, at den nye regering vil arbejde for at “gøre naturen og den biologiske mangfoldighed mere robust over for blandt andet klimaændringer. Det vil samtidig gøre naturen mere attraktiv
for friluftsliv, turisme og daglig rekreation.“

Glæde hos VisitDenmark

Hos VisitDenmark er man glade for regeringens ambitioner om at skabe vækst i dansk turisme, og man ser frem til at bidrage gennem målrettet markedsføring af Danmark som rejsemål.

“Det er meget positivt, at regeringen sætter turismen på dagsordenen. Der er ingen tvivl om, at dansk turisme har et stort vækstpotentiale og derfor kan være med til at skabe den nødvendige vækst og arbejdspladser, som er fundamentet for hele Danmarks fremtid,“ siger administrende direktør i VisitDenmark, Jan Olsen.

“Vi glæder os til at bidrage til strategien for dansk turisme. Markedsføring er nødvendig for, at vi kan få flere turister til Danmark og dermed skabe vækst. Vi skal skabe et stærkt brand for Danmark som rejsemål og øge markedsføringstrykket, så vi bliver synlige og skaber præference hos de udenlandske ferie- og mødeturister,“ siger Jan Olsen.

Ole Sohn fra Socialistisk Folkeparti er nyudnævnt vækst- og erhvervsminister og får blandtandet til opgave at gå ind i debatten om vækstdiskussionen og finansieringen af VisitDenmark.