- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Ny russisk lov skaber usikkerhed om leasede fly

Den russiske præsident Vladimir Putin har underskrevet en lov, som potentielt kan stikke en kæp i hjulet for de leasingselskaber, der har fly hos russiske flyselskaber. De første fly er allerede omregistreret.

På ganske kort tid har de sanktioner, der er fulgt i kølvandet på krigen i Ukraine, haft stor betydning for hverdagen i både Rusland og andre lande. De har blandt andet betydet, at leasingselskaber fra EU har en del fly i klemme hos de russiske flyselskaber.

Som led sanktionerne fra EU har de europæiske leasingselskaber fået besked på at afvikle eventuelle kontrakter med russiske flyselskaber, få hentet de leasede fly hjem og at holde sig fra at indgå nye aftaler med selskaber i landet. Alt det skal være ordnet inden den 28. marts.

Sanktionerne fra EU påvirker særligt selskaber, der befinder sig i Irland. Her holder en større del af flyleasingselskaberne til, da landet grundet gunstige skatteforhold og god infrastruktur har haft held til at tiltrække mange aktører inden for området.

Opgaven er dog blevet yderligere vanskeliggjort af en ny lov, som præsident Vladimir Putin underskrev mandag. Loven giver de russiske flyselskaber lov til at omregistrere de leasede fly således, at selskaberne fortsat kan benytte dem ved russiske indenrigsflyvninger. Det skriver The Seattle Times.

En oversigt fra Flightradar24.com viser, at omregistreringen af fly til russisk register allerede er påbegyndt.

En ny slags gemmeleg
Den nye lov kan være i strid med Chicago-konventionen fra 1944, der netop blandt andet har til formål at give leasingselskaber hjemmel til at hente udlejede fly hjem, hvis kunderne ikke lever op til vilkårene i kontrakten. Frygten blandt leasingselskaberne er, at Ruslands nye lov kan gøre det meget vanskeligt at få fat i flyene igen.

Den britiske konsulentvirksomhed Ishka anslår, at der er omkring 500 fly i Rusland, som er leaset fra selskaber i andre lande. Den del af flåden har en samlet værdi på omkring 12 milliarder dollars, hvilket svarer til 81,3 milliarder kroner. Det anslås, at leasingselskaber fra Irland tegner sig for halvdelen af dette beløb.

Det er ligeledes uklart om flyene fortsat er dækket af en forsikring, eller hvordan sanktionerne påvirker dette aspekt. Ifølge Vance Hilderman, som er administrerende direktør i den amerikanske konsulentvirksomhed AFuzion, stiller vedtagelsen af den nye lov leasingselskaberne i en anderledes situation end tidligere.

”I gamle dage ville Rusland lade dig komme ind i landet sådan, at du kunne medbringe et par piloter og få fat i flyet i ly af natten. Men denne lov vil være starten på en helt ny slags gemmeleg, hvor de stjålne fly ikke vil forlade russisk luftrum.”

Forsøg mislykkedes
Allerede i sidste uge opfordrede luftfartsmyndighederne i Rusland til, at flyselskaberne lader være med at benytte fly leaset fra udlandet på flyvninger til de destinationer i Tyrkiet, Mellemøsten og Asien, som visse af de russiske selskaber fortsat beflyver. Det kan betyde, at flyene i fremtiden kun vil flyve indenrigs, mens flyselskaberne enten vil benytte selvejede eller russiskleasede fly ved flyvninger til udlandet.

SMBC Aviation Capital er et af verdens største flyleasingselskaber. Trods japanere som ultimative ejere er selskabet placeret i Irlands hovedstad Dublin, og det har for øjeblikket 35 fly stående i Rusland. De har en anslået værdi på 1,4 milliarder dollars (9,4 milliarder kroner).

Selskabet forsøgte at få fingre i et af de fly, som SMBC har leaset til flyselskabet Aeroflot, da flyet befandt sig i Cairo, men det mislykkedes, og flyet vendte efterfølgende tilbage til Moskva. Leasingselskabet Aircastle havde til gengæld mere held med at beslaglægge et af selskabets fly, der også var leaset til en russisk kunde. Selskabet fik fat i flyet, mens det befandt sig i Mexico.

Frygter at flyene konfiskeres
Ifølge konsulentvirksomheden IBA, der beskæftiger sig med luftfart, er det leasingselskabet AerCap, som er mest eksponeret over for udfordringen. Selskabet har leaset 152 fly til russiske flyselskaber. Det anslås, at flyene har en værdi på næsten 2,4 milliarder dollars. Det svarer til 16,2 milliarder kroner.

Det er det russiske flyselskab S7 Airlines, der har flest fly i flåden, som er leaset fra selskaber i udlandet. I sidste uge drejede det sig om 101 fly, mens Aeroflot var nummer to på listen med 89 fly. Det er oftest Airbus A320 samt Boeing 737-fly, der leases af flyselskaberne i Rusland.

I sidste uge advarede kreditvurderingsbureauet Fitch Ratings desuden om, at gæld som er baseret på leasingkontrakter på fly, der lige nu befinder sig i Rusland, potentielt kan blive nedgraderet. Det skyldes, at bureauet vurderer, at der er en risiko for, at statsejede flyselskaber enten kan stoppe med at betale regningerne eller “konfiskere” de leasede fly.

 

Relaterede artikler:

Det kan blive farligt at flyve med russiske selskaber

Leasingselskaber kalder hundredvis af fly tilbage

Rusland blokerer luftrummet for 36 lande