Fly fra Aeroflot. (Foto: Aeroflot | PR)

Leasingselskaber kalder hundredvis af fly tilbage

Aftaler mellem europæiske leasingselskaber og russiske flyselskaber ophæves som følge af krigen i Ukraine. Det betyder, at der samlet set skal hentes fly hjem for 33,4 milliarder kroner i denne måned.

De europæiske leasingselskaber rammes nu af de sanktioner, som EU har indført som følge af Ruslands krig mod Ukraine. Sanktionerne har til formål at ramme landet økonomisk samt på en række andre områder.

De får også den konsekvens, at leasingselskaberne har fået en frist indtil den 28. marts til at få afviklet de kontrakter, som selskaberne har indgået med russiske flyselskaber, samt at få flyene flyttet ud af Rusland. Derudover har selskaberne også fået forbud mod at indgå nye kontrakter med flyselskaber i landet.

Analysevirksomheden Cirium oplyser, at der for øjeblikket er 980 passagerfly i drift hos flyselskaber i Rusland. Ud af disse er 777 leaset. To tredjedele – eller 515 fly – er leaset fra virksomheder i andre lande, og disse har en anslået markedsværdi på 10 milliarder dollars (66,7 milliarder kroner).

Ifølge avisen Financial Times vil sanktionerne betyde, at fly for fem milliarder dollars (33,4 milliarder kroner) skal kaldes tilbage til de europæiske leasingselskaber inden skæringsdatoen i slutningen af marts.

Aktiekursen falder
Leasingselskabet AerCap, som er verdens største, havde den 31. december sidste år fem procent af flåden leaset til russiske flyselskaber. Det drejer sig om i alt 152 fly, der eksempelvis benyttes af Aeroflot, S7 Airlines, Rossiya, Azur Air samt Ural Airlines. Det skriver Reuters.

Flyene har en værdi på 2,5 milliarder dollars, hvilket svarer til 16,6 milliarder kroner. Beslutningen fra EU fik da også konsekvenser for selskabets værdi, da AerCaps aktiekurs efterfølgende faldt med 12,7 procent. Kursværdien hos et andet leasingselskab, Air Lease fra USA, faldt desuden med næsten otte procent.

Leasingselskabet BOC Aviation har udtalt, at 4,5 procent af selskabets flåde befinder sig i Rusland. Det drejer sig om 18 fly, og Dubai Aerospace Enterprise har ifølge selskabets hjemmeside mindst tre russiske flyselskaber som kunder. Verdens næststørste leasingselskab Avolon har fortalt, at ud af selskabets flåde på 550 fly er færre end 20 leaset til russiske selskaber.

Kan blive udfordrende
Rusland er medunderskriver af Cape Town-traktaten, som blandt andet har til formål at gøre det nemmere for leasingselskaberne at kalde fly tilbage, når lejen ikke bliver betalt. Til gengæld sikrer traktaten flyselskaberne en billigere finansiering af de leasede fly.

Ofte kræver det dog fortsat, at en domstol blander sig i tvisten, og på nuværende tidspunkt er det fortsat uklart, hvordan de russiske domstole vil reagere på en anmodning om en tilbagekaldelse af fly på baggrund af sanktionerne fra EU.

Vicedirektør Viktor Berta fra leasingselskabet ACC Aviation mener, at det kan vise sig at blive en udfordring at få hentet flyene hjem. Særligt hvis de russiske luftfartsmyndigheder eller landets flyselskaber ikke ønsker at efterkomme sanktionerne, da leasingselskaberne grundet flyveforbuddet i landet kan få svært ved selv at sende medarbejdere til Rusland.

 

Relaterede artikler:

Rusland blokerer luftrummet for 36 lande

Danmark og EU lukker luftrummet for russiske fly

Flyleasingselskaber øjner nye muligheder