- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Ny SAF-aftale svarer til 400 Stockholm-flyvninger

Finnair har indgået en ny aftale om køb af et parti bæredygtigt flybrændstof. Fremover vil selskabet desuden afsætte et mindre beløb fra hver solgt billet til de øgede SAF-udgifter.

I takt med at den grønne omstilling har indtaget en mere prominent plads på den offentlige dagsorden, er et stigende antal flyselskaber begyndt at sikre sig de værktøjer, som er nødvendige, hvis de skal nå deres fastsatte klimamål.

Det drejer sig blandt andet om bæredygtigt flybrændstof – sustainable aviation fuel (SAF) – som i de kommende år grundet både iblandingskrav samt muligheden for relativt hurtigt at kunne mindske klimaaftrykket fra flytrafikken forventes at komme til at fylde mere i tankanlæggene i lufthavnene.

Netop SAF er omdrejningspunktet for en ny aftale, som Finnair har indgået med den finske olieraffineringsvirksomhed Neste.

Flyselskabet har købt 750 ton bæredygtigt flybrændstof af typen Neste MY Sustainable Aviation Fuel, der skal bidrage til at reducere CO2-udledningerne på flyvninger fra Helsinki Lufthavn, hvortil brændstoffet vil blive leveret i løbet af 2023.

400 flyvninger mellem hovedstadslufthavne
Finnair oplyser, at aftalen skal bringe selskabet et skridt nærmere på målet om, at det skal være helt slut med at udlede CO2 i 2045. Den har dog formentlig også en symbolsk værdi og er et middel, der kan bidrage til at stimulere produktionen af SAF og hjælpe med at sænke prisen, som i øjeblikket er højere end ved køb af traditionelt jet fuel.

Selvom brændstoffet i den nye aftale repræsenterer det største enkeltstående parti af bæredygtigt flybrændstof, som Finnair har købt til dato, så rækker mængden nemlig udelukkende til godt 400 flyvninger mellem lufthavnene i Helsinki og Stockholm, hvis der flyves med 100 procent SAF.

Prisforskellen betyder, at flyvninger med større mængder af det grønne brændstof vil påvirke ruteøkonomien, men det finske flyselskab forbereder sig på dette ved at sætte omkring 1,5 krone af prisen for hver solgt flybillet til side til disse omkostninger.

Det mest effektive alternativ i øjeblikket
Ifølge Robert Lönnblad, der er markedsdirektør Finnair i Europa, skal SAF medvirke til at forbedre klimaregnskabet i den nærmere fremtid, inden andre og endnu mere grønne teknologier bliver udviklet og udbredt.

“Finnair fejrer sit 100-års jubilæum i år, og for at sikre en bæredygtig fremtid er det vigtigt at reducere udledningerne fra flyvning. I de kommende år vil bæredygtigt flybrændstof være et af de vigtigste redskaber til at reducere luftfartsrelaterede udledninger.”

Den pointe er direktør for kommerciel- og teknologisk udvikling hos Neste Jonathan Wood enig i.

“Finnair var et af de første flyselskaber, der brugte vores Neste MY Sustainable Aviation Fuel, og vi har derfor arbejdet sammen i lang tid. SAF er det mest effektive værktøj, der i øjeblikket er tilgængeligt til at reducere emissionerne fra flyrejser.”


Relaterede artikler:

Finnair trækker trussel om outsourcing tilbage

Høje brændstofomkostninger holder Finnair i rødt

EASA: Nye anbefalinger skal bane vejen for SAF