Ny tvivl om åbning af Berlin-lufthavn

Ifølge en intern statusrapport er der kun en teoretisk chance for at Berlins nye storlufthavn åbner om godt et år, sådan som det er planen.

Der bliver nu rejst tvivl om hvorvidt den skandaleramte og stærkt forsinkede Berlin Brandenburg-storlufthavn nu også kan nå at blíve klar til åbning i efteråret 2017, sådan som det er planen.

Den tyske avis Bild am Sonntag er kommet i besiddelse af en intern rapport, der omhandler fejl og mangler, som det er nødvendigt at få udbedret inden lufthavnen kan åbne. Her fremgår det, at der kun er en teoretisk chance for at det kan lykkedes at være klar til luftfartsselskabernes skifte fra sommer- til vinterfartplan i slutningen af oktober næste år. Det er ellers hvad lufthavnens bestyrelse gennem flere år har sagt, at man styrede imod.

Berlin Brandenburg-lufthavnen kalder Bild am Sonntags’ artikel om den interne rapport for falsk og vildledende. Lufthavnen peger på, at rapporten fra 22. juli i år er lavet af en underleverandør, som ikke nødvendigvis har adgang til alle oplysninger om fremskridt i anlægsarbejdet. Desuden kender underleverandøren ikke den seneste statusrapport om tidsplanen frem mod åbningen af den nye lufthavn, som oprindeligt skulle være åbnet i oktober 2011.

Lufthavnen peger desuden på, at den rapport, som Bild am Sonntags’ artikel tager udgangspunkt i, indeholder interne beregninger udarbejdet af underleverandøren. Beregninger, som ikke er koordineret med lufthavnen og ikke afspejler lufthavnens holdninger.

På kommercielle vilkår
Den tyske regering fik tidligere på måneden grønt lys af EU-Kommissionen til at yde økonomisk nødhjælp til den stærkt forsinkede nye Berlin Brandenburg-lufthavn. For at få lufthavnen bygget færdig er der brug for yderligere penge til projektet, som oprindeligt skulle have kostet 21 mia. kroner, men sandsynligvis ender med en prislap på op mod 52 mia. kroner.

Derfor ønskede den tyske regering at yde et aktionærlån på 8,2 mia. kroner til lufthavnen, som den tyske stat ejer sammen med Berlins bystyre og Brandenburg-regionen. Desuden ville man gerne kunne stille en garanti på yderligere 8,2 mia. kroner, som lufthavnen kan trække på, hvis det skulle blive nødvendigt. De ting sagde EU-Kommissionen ja til, da man vurderede, at lånet og lånegarantien bevilges på kommercielle vilkår. Der var derfor i kommissionens øjne ikke tale om ulovlig statsstøtte.

Klippe snoren
I dag kæmper de to udslidte og overbelastede Berlin Tegel og Berlin Schönefeld lufthavne for at holde fanen højt, mens ingeniører og håndværkere kæmper for at få Brandenburg-lufthavnen bygget færdig.

Den planlagte åbning den 30. oktober 2011 blev i første omgang udskudt til 3. juni 2012. En dato som luftfartsselskaber og alle andre aktører i de to eksisterende Berlin-lufthavne, Tegel og Schönefeld, navigerede efter. Alt var klar til den store operation, som det er at flytte fra en lufthavn til en anden samtidig med at man opretholder trafikprogrammet.

Den tyske bundeskansler Angela Merkel havde skrevet datoen ind i sin kalender og gjort klar til at komme og klippe snoren til den nye storlufthavn, som ville være endnu et vidnesbyrd om et stærkt og forenet Tyskland. Tegel var oprindeligt Vestberlins lufthavn, mens Schönefeld lå i Østtyskland.

Holdt ikke stik
Men 14 dage før indvielsen satte brandmyndighederne foden ned. Udluftningen i de store glasbeklædte lufthavnsterminaler var ganske enkel god nok til at kunne suge røg væk i tilstrækkelig grad i tilfælde af en brand.

Lige siden har ingeniører og arkitekter kæmpet med at finde en løsning på udluftningsproblemerne. Samtidig har lufthavnens bestyrelse og bystyret i Berlin, som ejer en del af lufthavnen, igen og igen kommet med udmeldinger om forventede åbningsdato – for så at udskyde det igen.
Først hed det marts 2013. I efteråret 2012 blev det rykket på ny til den 27. oktober 2013 til vinterfartplanernes ikrafttræden. Og i januar 2013 blev det udskudt på ubestemt tid. Siden da har der været tale om en mini-åbning med kun omkring 10 daglige afgange i en indkøringsperiode. Den plan blev imidlertid lagt i skuffen igen.

I februar 2014 vurderede lufthavnens nye bestyrelsesformand, tidligere airberlin-direktøer Hartmut Mehdorn, at en åbning i 2016 kunne være sandsynlig. Det kom dog heller ikke til at holde stik. I december 2014 sagde lufthavnens bestyrelse, at en åbning i andet halvår 2017 var sandsynlig. Det er ikke blevet ændret siden.

Opføre ny terminal
Lufthavnens bestyrelse besluttede fornylig at sætte gang i planlægningen af en udvidelse af lufthavnen. Berlin Brandenburg vil ved sin åbning have en kapacitet på 27 mio. passagerer om året. Men de to eksisterende Berlin-lufthavne, Tegel og Schönefeld, som Brandenburg skal afløse, havde i 2015 tilsammen omkring 29,5 mio. passagerer. Især Berlin Schönefeld, der ligger nord for den nye lufthavn, oplever stor vækst blandt andet qua en ny Ryanair-base. Således voksede Schönefelds trafik med 16,9 procent i 2015 i forhold til 2014.

Derfor besluttede bestyrelsen i juli at igangsætte arbejdet med at planlægge opførelsen af en ny terminal, der skal kunne håndtere otte millioner passagerer. Terminalen bliver en forlængelse af lufthavnens nordlige finger. Tidligere har det også været på tale at opføre en særlig lavpristerminal adskilt fra resten af lufthavnen. Den plan er indtil videre tilsyneladende lagt på hylden.

 

 

Relaterede artikler:

Berlin-lufthavn får milliard-nødhjælp

Uåbnet Berlin-lufthavn planlægger udvidelse

Berlin-lufthavne blandt verdens 10 dårligste

CPH fløjet bagud af Berlin-lufthavne

Brandenburg-åbning må udsættes nok en gang

Bedrageri og leverandørkonkurs truer lufthavn