Nye amerikanske passagerregler

Tirsdag trådte et nyt regelsæt i kraft for de amerikanske flypassagerer. De nye regler kræver blandt andet, at de amerikanske luftfartselskaber øger den økonomiske kompensation for passagerer, der får aflyst deres flyafgange samt refunderer gebyrer for bagage, der bliver væk.

I Europa har mansom en del af EU´s lovgivningden meget omdiskuterede og til tider forhadte forordning EU 261/2004 om flypassagerers rettigheder. Mange luftfartsselskaber føler sig ladt i stikken med regningen for uforudsete begivenheder, og passagerne savner mere klarhed.

En tilsvarendedebat kan formentligt ventes i USA, hvor der tirsdag trådteet nyt regelsæt i kraft for de amerikanske flypassagerer. De nye regler kræver blandt andet, at de amerikanske luftfartselskaber øger den økonomiske kompensation for passagerer, derfår aflyst deres flyafgang eller tilbagebetaler gebyrer for bagage, der bliver væk.

De nye regler er de seneste i en række ændringer foretaget af U.S. Department of Transportation i de seneste to år i kølvandet på en række forsinkede fly, herunder et eksempel hvor passagerer var strandet i seks timer på et fly i Rochester, Minnesota i 2009. Det skriver avisen Los Angeles Times.

Under det nye regelsæt skal luftfartsselskaberne refundere enhver form for gebyrer betalt for bagage, der bliver væk. Samtidig øges kompensationen til passagerer, der ikke kan komme med deres oprindelige fly. Efter de gamle regler kunne passagererne få op til $800 i erstatning, men det forhøjes nu med over 60 % til $1.300 eller knap 6.700 danske kroner.

Samtidig skal udenlandske luftfartsselskaber, der flyver internationale ruter fra USA nu bringe passagererne tilbage fra flyet til terminalen, hvis flyet forsinkes ude på startbanen i mere end fire timer. Hidtil har denne regel alene været gældende for amerikanske luftfartsselskaber hvis forsinkelsen var på op tiltre timer.

Luftfartsselskaber, der bryder denne regel, kan vente store bøder på helt op til $27.500 per passager eller mere end 140.000 danske kroner.

Luftfartsselskaberne har protesteret mod de nye regler, som de anser for et ubegrundet regeringsindgreb i deres daglige drift. Dette afvises dogaf det amerikanske transportministerium, der henholder sig til, at de nye regler er nødvendige for at “sikre at passagerne får den respekt, som de fortjener både før, under og efter deres flyrejse.“

Fra januar 2012 skal luftfartsselskaberne samtidig offentliggøre alle skatter og afgifter i billetpriserne, så forbrugerne lettere kan gennemskue de enkelte selskabers priser. Dermed bliver det forbudt at annoncere med urealistisk lave priser for at lokke kunderne til.

Også i EU kan der være stramninger på vej.EU-Kommissionen vil samarbejde med de nationale håndhævelsesorganer om at skabe en harmoniseret fortolkning af regler og i 2012foreslå yderligere foranstaltninger om luftfartspassagerers rettigheder, herunder et lovtiltag. Her har netop prisstrukturenværet nævnt som et punkt, hvor man ønsker større klarhed for forbrugerne.