Nye bagageregler endelig på plads i GDS-systemer

Den 1. april trådte nye bagageregler i kraft for såkaldt ‘interlining’ af bagage, hvilket vil sige når flere flyselskaber med forskellige bagageregler optræder i en og samme flybillet. Der skulle gå næsten et halvt år, førend de nye regler var implementeret i alle de store GDS-reservationssystemer.

Normalt vælger man at undgå lige præcis datoen 1. april til implementering af nye tiltag, der forventes at kunne volde problemer. Begrebet “aprilsnar“ kan nemlig i den slags situationer få en ekstra betydning.

Men trods dette valgte den internationale luftfartsorganisation IATA den 1. april 2011 at implementere IATA Resolution 302omkring interlining af bagage. Udover den lidt uheldige dato,var introduktionenikke særlig velvalgt, idet hverken luftfartsselskaber eller GDS-selskaber var på plads med automatiserede løsninger til at håndtere de nye regelsæt.

Men nu skulle alle problemer være løst for medarbejderne hos rejsebureauerne og i salgskontorerne hos SAS, for så vidt angår bagagereglerne på flyrejser, hvor SAS, Widerøe eller Blue1 indgår som transportør.

Der gik næsten tre måneder før IATA Resolution 302 var fuldt implementeret i de første GDS-systemer. Først var Galileo, der kunne melde klar den 24. juni, hvorefter Amadeus fulgte i hælene den 30. juni. Hos Sabre og asiatiske Abacus blev implementeringen foretaget den 31. august, mens Worldspan blev sidst med implementering den 7. september.

Dermed skulle det ikke længere være nødvendigt for rejsebureauerne at følge de gamle regler i IATA Resolution 300 og 301 eller manuelt at indsætte de nye regler i bookingerne.

Med den nye Resolution 302 vil det fremover være meget tydeligt, hvilket selskabs bagageregler der vil være gældende for en samlet rejse, når selskaberne individuelt har forskellige regler. Det er den problematik, som i luftfartssproget er kendt som “interlining af bagage.“

Begrebet ‘Most Significant Carrier’ (MSC) vil være bestemmende for, hvilket selskabs bagageregler, der vil være gældende for en rejse sammensat af flere forskellige luftfartsselskaber med hvert sit regelsæt. Most Significant Carrier vil ikke fremgå af hverken reservationssystemer eller billet, men skal bestemmes udfra en checkliste, som IATA og luftfartsselskaberne har udarbejdet.