Nye EU-regler kan skabe problemer for flyselskaber

Ministerrådet har netop godkendt det nye EU forbrugerrettighedsdirektiv. De nye regler skal være implementeret inden udgangen af 2013, og vil give udfordringer for rejse- og luftfartsbranchen. Blandt andet kreditkortgebyrer bliver problematiske med de nye regler.

Der er sjældent noget, der er så godt, at det ikke er skidt for noget andet. NyeEU-regler kan således skabe problemer for kreditkortgebyr hos flyselskaber og andre i rejsebranchen.

Det såkaldte EU Consumer Rights Directive blev vedtaget af Europa-Parlamentet i slutningen af juni med et overvældende flertal, da 615 stemte og kun 16 imod. Og nu har så også Ministerrrådet godkendt direktivet.

Vedtagelsen af EU’s nye direktiv om forbrugerrettigheder skal styrke forbrugernes rettigheder ved online handel i alle 27 medlemsstater, og det vil rammeflere aktører i rejsebranchen.

Blandt andet kommer der et forbud mod forhåndsafkrydsede kasser på websteder. Når man handler online – og for eksempel køber en flybillet – kan man under købsforløbet blive tilbudt ekstra køb som rejseforsikringer eller leje af bil. Disse ekstratjenester er undertiden udbudt via “forhåndsafkrydsede“ kasser. Forbrugerne skal ofte fjerne afkrydsningen, hvis de ikke ønsker disse ekstratjenester. Det nye direktiv forbyder sådanne forhåndsafkrydsede valg i EU.

Samtidig vil forslaget stoppe skjulte gebyrer og omkostninger på internettet. Reglerne skal også sikre større gennemsigtighed i priserne og dermed skal udbyderne angive den samlede pris for produktet eller tjenesten og ethvert ekstragebyr.

Blandt de øvrige forbedringer er længere tid til at fortryde et køb, bedre tilbagebetalingsrettigheder og indførelsen af en europæisk standarfortrydelsesformular.

Det problematiske set med luftfartsselskabernes og rejsebranchens øjne er blandt andetdet nye direktivs afskaffelse af overpriser for anvendelse af kreditkort og hotlines. Ifølge det nye direktiv må sælger ikke længere pålægge køber omkostninger ved betaling med kreditkort (eller andre betalingsmidler) udover, hvad denne tjenesteydelse reelt koster sælgeren.

Dette vil udfordre blandt andet Lufthansa, der netop har indført det såkaldte Optional Payment Charge (OPC) forbetaling med kreditkort ved køb af flyrejser fra en række lande. Gebyret er på 7,5 euro for hver betaling, eller næsten 56 kroner og vil give Lufthansaen ekstraordinær indtægt på flere hundrede millioner kroner hvert år.

Også Ryanair kan få problemer, da de opkræver en afgift på 6 euro for kreditkortbetaling.

Mange luftfartsselskaber beregner sig også et ekstra gebyr, når man reserverer via et call center, men også det kan være i strid med de nye regler. Heraf fremgår det nemlig, at selskaber, der har hotlines, hvor forbrugerne kan kontakte dem ved spørgsmål om kontrakten, ikke må opkræve mere, end den grundlæggende pris for telefonopkald.

De nye regler gennemføres i national lovgivning inden udgangen af 2013, men luftfartsselskaberne eller rejsebranchen giver sig næppe uden kamp, skønt EU har understreget, at reglerne også gælder i forbindelse med aftaler om transport.

Oprindeligt blev det nye forbrugerrettighedsdirektiv foreslået allerede i oktober 2008 af Europa-Kommissionen, men først efter en langvarig behandling i de tre institutioner Europa-Kommissionen, Europa-Parlamentet og Ministerrådet er desidste hindringer nu fejet af banen.