Nye finansieringskilder til milliardinvesteringer i fly

Usikkerheden i luftfartsbranchen og finansverdenen tvinger luftfartsselskaberne til at søge alternative finansieringskilder. Alene i 2012 skal der finansieres levering af 1.500 fly til omkring 475 mia. kroner, og det sker i højere grad af andre end selskabernes traditionelle långivere.

Den nuværende usikkerhed i den globale luftfartsbranche er uden fortilfælde. Det viser en ny rapport foretaget af luftfartsanalysevirksomheden Ascend, og det afspejler sig direkte i måden, nye fly finansieres på.

Alene i år skal der bruges ikke færre end $83 milliarder til investeringeri nye fly. Det svarer til 475mia. danske kroner, og den nuværende store usikkerhed dels i luftfartsbranchen, dels i finansverdenen, tvinger mange af de store luftfartsselskaber til at finde alternative finansieringsformer.

Det viser den nye undersøgelse foretaget af Ascend.

Globalt set skal luftfartsselskaberne have leveret over 1.500 nye fly i løbet af 2012, men finansieringen af disse bestillinger er blevet stadig mere besværlig.

Usikkerheden i luftfartsbranchen og finansverdenen tvinger luftfartsselskaberne til at søge alternative finansieringskilder.

3 ud af 4 søgerandre långivere
Ifølge analysen fra Ascend foretaget blandt mere end 600 finans- og økonomiansvarlige i luftfartsbranchen er der store vanskeligheder.

Hele 73 procent, eller næstentre ud af fire virksomheder i luftfartssbranchen, søger således deres finansiering hos andre end deres normale bankforbindelse og långivere.

“For at muliggøre leveringerne er industrien tvunget til at søge stadig mere kreative finansieringsformer,“ siger Paul Sheridan, der er chef for Ascends aktiviteter i Asien.

Ifølge undersøgelsen vil 72 procent af luftffartsselskaberne i både 2012 og 2013 finansiere deres flyindkøb ved at optage nye lån og dermed øge gælden. De dage, hvor luftfartsseskaberne, havde tilstrækkeligt store finansielle reserver på kistebunden er således forbi.

Samtidig afspejler usikkerheden sig i, at stadig flere luftfartsselskaber benytter sig af statsgaranterede lån og eksportkreditter. Denne andel ventes således at udgøre 35 procent af de samlede lån, det er mindst$10 milliarder højere end under normale markedsforhold.

Blandt luftfartsselskabernes alternative finansieringsmuligjeder er asiatiske finanshuse, kapitalfonde og private selskaber. Tidligere blev hovedparten af flyinvesteringer finansieret via europæiske banker og leasingselskaber, men Ascend vurderer altså,at låntagningen flytter til andre markeder og andre långivere.