- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Nye lufthavne kaldes “national katastrofe”

Modstandere betegner anlæggelsen af to nye lufthavne i Grønland som ”en national katastrofe” og peger på alternativ placering af ny lufthavn i Nuuk.

I sidste uge blev det offentliggjort, at Kalaallit Airports International A/S har valgt den danske entreprenør Munck Gruppen til at anlægge landingsbaner og tilhørende vejarbejder til de to nye lufthavne i Nuuk og Ilulissat i Grønland.

Dermed kan de omdiskuterede grønlandske lufthavnsprojekter i efter tre års forarbejde sættes i gang. Det kommer imidlertid ikke til at ske uden modstand, da en række borgere er stærkt imod lufthavnsprojektet og har tænkt sig at fortsætte kampen for at stoppe projektet.

En række af modstanderne har organiseret sig i foreningen Ilaalanga – Inklusion, som netop har udsendt en pressemeddelelse, hvor de kalder lufthavnsprojektet for ”en national katastrofe”. Ifølge foreningen handler modstanden både om livskvaliteten i Nuuk og om den økonomiske udvikling i Grønland.

Masseturisme er en dårlig idé
Foreningen peger blandt andet på, at der i Ilulissat kun er brug for en 1.200-meter landingsbane i lighed med Transportkommissionens anbefalinger, ligesom opskriften på en succesfuld turisme i Grønland ifølge gruppen ikke er masseturisme, men mindre grupper af oplevelsesturister.

I Nuuk er det ifølge foreningen placeringen af den nye lufthavn, der er problemet.

”For det første vil man lægge lufthavnen midt i byen, og for det andet bliver den i al fremtid begrænset af aldrig at kunne forlænges ud over de 2.200 meter. Desuden vil anlæggelsen nær høje fjelde betyde turbulens og såkaldt wind shear. Alt sammen medvirker det til, at den forventelige regularitet er sat til at være 94,5 procent eksklusive morgentågen i sommermånederne,” siger talsmand Christian Jerimiassen fra Angisunnguaq Qujanaq-gruppen i Ilaalanga – Inklusion.

Anlæggelsen af lufthavnen midt i byen lægger ifølge foreningen beslag på et areal, som ellers kunne have været anvendt til nye boliger, som byen har brug for. Desuden vil anlægsarbejdet medføre støj- og støvproblemer i byen gennem fire år.

Alternativ placering på ø
”Alt dette på trods af, at der findes en alternativ og fremtidssikker mulighed ved at placere lufthavnen på øen Angisunnguaq. Her er ikke turbulens, og landingsbanen er fremtidssikret ved at kunne udvides ud over de 3.000 meter. På Angisunnguaq kan der også etableres instrumentlandingssystem ILS CAT lll, som betyder, at man kan lande i tåge,” påpeger Christian Jerimiassen.

Han opfordrer politikerne til at stoppe processen og genoverveje hele lufthavnsprojektet.

”Rettidig omhu ville have været at slå bremserne i for lang tid siden. Men det kan stadig nås. Der er endnu ikke underskrevet en kontrakt. Siger man ikke fra nu, risikerer man at skulle stå på mål for en endnu større katastrofe senere. Vi håber stadig, der vil være politikere, der er modige nok til at bede om en timeout i beslutningsprocessen. Der mangler ikke argumenter,” siger Christian Jerimiassen.

 

Relaterede artikler:

Dansk entreprenør skal bygge grønlandske lufthavne

Ny atlantlufthavn i Grønland med 18 lukkedage

Demonstration mod udvidelse af lufthavn i Nuuk