- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Nye problemer med revner i Boeing 787-motorer

Motorer fra Rolls-Royce står over for nye problemer med potentielt farlige revnedannelser. Problemerne kræver dog ikke et øjeblikkeligt eftersyn, siger den britiske producent.

Siden 2016 har Rolls-Royce haft store udfordringer med sine Trent 1000-motorer, der sidder på en stor del af Boeing 787 Dreamliner-flyene. Og nu er den gal igen.

Denne gang handler problemerne om risikoen for revnedannelser i de såkaldte skivemøller i motorernes lavtryksturbine, når de gnider mod tætninger i nærheden. Det skriver BNN Bloomberg.

Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur, EASA, planlægger at udstede en såkaldte “Airworthiness Directive” (AD-note) om problemerne, der i værste fald kan føre til skader og reduceret kontrol over de Dreamliner-fly, hvor motorerne er påmonteret.

Vedvarende problemer med Trent 1000-motorerne fra Rolls-Royce har ført til et opsving for den amerikanske konkurrent General Electric, der har fået flere ordrer på flymotorer.

Hasteeftersyn ikke nødvendigt
De nyeste udfordringer med Rolls-Royce-motorerne er ikke i samme skala – eller forbundet – med de tidligere Trent 1000-problemer. EASA siger, at inspektioner af de problemfyldte motorer kan vente til næste obligatoriske værkstedsbesøg, og at førnævnte skivemøller stadig kan installeres i nye turbiner, så længe der efterfølgende foretages en inspektion.

Rolls-Royce oplyste 10. maj 2020, at den satser på at have maksimalt 10 fly med Trent 1000-motorer groundet ad gangen til afhjælpende arbejde, når coronapandemien aftager. De nyopståede problemer vil imidlertid ikke få indflydelse på disse planer, lyder det.

”Vi forventer ikke, at det vil medføre nogen betydelig byrde for vedligeholdelse af motorer hos flyselskaberne. Vi udvikler en designløsning, der fjerner behovet for at inspicere disse dele,” siger en talskvinde fra Rolls-Royce.

Den AD-note, som EASA vil udsende, vil angiveligt vedrøre Trent 1000-varianterne A, C, D, E, G, H, J, K og L og alle serienumre. AD-noten er i øjeblikket under høring indtil 3. august, hvorefter flyselskaberne vil blive oplyst om de krævede inspektioner.

Tidligt slid har skabt massive udfordringer
Trent 1000-motorerne har som nævnt skabt store problemer for Rolls-Royce gennem de seneste fire år. Producenten har været nødt til at redesigne og udskifte turbineblade og hele motorer på grund af for tidligt slid. Da problemerne var på sit højeste, stod der 44 Boeing 787 Dreamliner-fly på jorden for at blive inspiceret.

Norwegian, British Airways, Virgin Atlantic og Air New Zealand er blandt de flyselskaber, der har været hårdt ramt af Trent 1000-motorproblemerne. Problemerne har ramt både Boeing 787-8 og 787-9, og talrige fly har været taget ud af drift hos flyselskaberne løbende for at få tjekket eller udskiftet motorer.

Et revnet turbineblad i en Trent 1000-motor var sandsynligvis årsag til, at en Boeing 787 Dreamliner fra Norwegian i august 2019 spyttede fire kilo motordele ud over et boligområde kort efter afgang fra Fiumicino-lufthavnen i Rom.

 

Relaterede artikler:

Revnet turbineblad årsag til Norwegian-motorhavari

To Dreamlinere grounded med motorproblemer

Flere problemer med Rolls-Royce-motorer