Nystartet konsulentvirksomhed med overskud

Efter første års drift kan den nystartede konsulentvirksomhed Travelbiz præsentere et nettooverskud på 271.549 kroner. Resultatet er skabt ved deltagelse i virksomhedsoverdragelser samt rådgivning om strategi og forretningsudvikling til mindre rejsebureauer og nyetablerede iværksættere i rejsebranchen.

En ofte fortalt vittighed lyder, at en konsulent er en, der stjæler dit ur og tager 1.000 kroner i timen for at fortælle dig, hvad klokken er.

Og konsulenter findes der masser af – også i rejsebranchen. En af disse er René Andersen, der sidste år i maj måned startede konsulentvirksomhed Travelbiz ApS drevet fra bopælen i Viby ved Aarhus.

Før etableringen som iværksætter var René Andersen administrerende direktør for MarcoPolo og MyPlanet ogi en kort periode hosQuark Expeditions i Canada.

Det er usædvanligt, aten nyetableret virksomhed kommer ud med overskud i første regnskabsår.Men det er ikke mindre tilfældet for Travelbiz, der i perioden 10. maj 2010 til 30. juni 2011 har skabet et bruttooverskud på 362.799 kroner. Efter skat er nettoresultatet på 271.549 kroner.

“Det er jeg egentlig meget godt tilfreds med. Jeg har også fået løn af selskabet og haft omkostninger til opstarten, så det er OK for det første år. Det tager jo lidt tid at komme rigtig i gang og flere af de projekter jeg arbejder med, tager rigtig lang tid, så indtægterne kommer lidt i klumper,“ fortæller René Andersen.

Med overskuddet må der være mulighed for at sikre indehaveren en lønforhøjelse. Regnskabet viser nemlig samlede personaleudgifter på 201.000 kroner for de første knapt 13 måneder af selskabets drift.

Travelbiz arbejder med virksomhedsoverdragelser samt rådgivning om strategi og forretningsudvikling til mindre rejsebureauer og nyetablerede iværksættere i rejsebranchen.

Investorer søger rejsebureauer

Og tilsyneladende er der mange, der gerne vil investere i rejsebranchen, selvom det er kendt for at være en branche med et beskedent indtjeningsniveau.

“Jeg har blandt andet fire forskellige private investorer, som gerne vil købe mindre rejsebureauer med en omsætning mellem 15 – 25 millioner. Vi har været i dialog med flere, men hvis der sidder nogen derude, som gerne vil afhænde deres rejsebureau, så er jeg i kontakt med potentielle købere,“ fortællerRené Andersen.

De potentielle rejsebureaukøbere er tre investorer, der ønsker kontakt med indehavere af mindre ferierejsebureauer.Investorerne fokusererifølge René Andersen på nicherejsebureauer med et differentieret produkt, som kan have potentiale og udvikles gennem vækst.

Selvom hovedparten af aktiviteterne omfatter det danske marked afslører René Andersen, at der også er lidt opgaver i Norge og Sverige. “Det sværeste er dog efterhåndenat tøjle de mange vilde idéer, der opstår undervejs,“ siger han.