Nyt Bombardier-fly forsinkes et år

Den canadiske flyproducent Bombardier har meddelt, at leveringen af det nye C-serie jetfly bliver forsinket et år. Blandt kunderne er Swiss og et skandinavisk selskab.

Det kører ikke just på skinner for den canadiske fly- og togproducent Bombardier hvad angår selskabets nye C-serie jetfly. Efter flere forsinkelser kom flyet i luften for første gang i efteråret. Men testflyvningerne går trægt, og derfor forventer Bombardier nu, at flyet først kan indsættes i drift hos lanceringskunden i andet halvår af 2015. Det er en udskydelse på 12 måneder.

Tanken bag det canadiske fly, der laves i to versioner med plads til mellem 110 og 160 passagerer, er, at det skal udfylde hullet fra de største af de nuværende regionale jetfly og et stykke ind på de mindste mellemdistancefly fra Boeing og Airbus’ banehalvdel. Her bliver det især Airbus’ A319-model, som C-serien kommer op mod.

1,2 mia. kroner
Det er den mindste model, CS100, der først forventes sat i drift. Cirka seks måneder forventer den større CS300 at følge efter. Forsinkelsen er ikke den første for det nye fly. Oprindeligt var det meningen, at flyet skulle være sat i drift i slutningen af 2013.

Analytikere forventer at den nye forsinkelse vil koste Bombardier yderligere knap seks milliarder kroner i udviklingsomkostninger. Og de anslår, at Bombardier bruger tæt ved 1,2 mia. kroner i kvartalet på projektet. Meddelelsen om forsinkelsen fik øjeblikkeligt selskabets aktie til at falde med 7,7 procent til det laveste niveau siden maj 2013. Det skriver Reuters.

Langt op til 300 bestillinger
Meddelelsen om forsinkelsen kommer samtidig med nyheden om, at saudi-arabiske Al Qahtani Group har bestilt 16 eksemplarer af CS300-udgaven med option på yderligere 10 fly. Med den nye ordre kommer Bombardier op på i alt 198 bestillinger. Men der er stadig langt op til de 300 bestillinger, som Bombardier har som mål at have i ordrebogen inden flyet går i drift.

Blandt de få kunder til flyet er Lufthansa-gruppen, der har bestilt 30 fly til Swiss, samt svenske Malmø Aviation, der har bestilt 10 fly. Største kunde er det amerikanske regionalflyselskab, Republic Airways, der flyver som feederselskab for flere af de største amerikanske netværksselskaber.