Nyt Bombardier-fly grounded efter motorfejl

Testflyvningerne med Bombardiers stærkt forsinkede C-serie er blevet sat på pause efter, der indtraf en motorfejl på et af flyproducentens fire testfly.

Informationerne fra flyproducenten Bombardier er særdeles kortfattede, efter det kom frem, at der er indtruffet en motorfejl på den nye flytype C-serie (CS). Ifølge flyproducenten indtraf motorfejlen, imens flyet blev testet på jorden.

Årsagen er endnu ukendt og uheldet undersøges derfor nu i samarbejde med de relevante myndigheder og motorproducenten, Pratt & Whitney, oplyser Bombardier i en kort pressemeddelelse. Flyproducenten oplyser endvidere, at det af sikkerhedsmæssige grunde er blevet besluttet at indstille testflyvningerne, der udover det uheldsramte fly, CS FTV1, tæller yderligere tre fly.

Hos Braathens Aviation, der venter på at modtage ti CS-fly, fortæller senior vicedirektør, Trygve Gjertsen, at man er blevet kontaktet af Bombardier i forbindelse med fejlen.

Der er angiveligt tale om en såkaldt uncontained failure, hvilket betyder, at en del har revet sig løs og er røget ud af motoren. Fejlen er indtruffet i et ellers succesfuldt testforløb af motorerne, forklarer Trygve Gjertsen til CHECK-IN.dk, og understreger, at Braathens Aviation har stor tillid til det nye fly, trods fejlen.

”Det er alt for tidligt at dømme flyet. Det er kun i starten af flight test-forløbet, der indtil videre er gået rigtig godt. Bombardier har endvidere oplyst, at man er tæt på at have fundet årsagen og forventer at kunne fortsætte testprogrammet i løbet af kort tid,” siger Trygve Gjertsen.

18 kunder venter på fly
Selvom tilliden ikke har lidt nogen overlast hos Braathens Aviation, kommer uheldet dog på et tidspunkt, hvor det endnu kniber med at trække nok bestillinger hjem på det nye fly. For godt et år siden havde producenten 148 bestillinger, som nu er vokset til 203 bestillinger fordelt på 18 kunder.

Det er dog langt fra de 300 bestillinger, som Bombardier har som mål at have i ordrebogen inden flyet går i drift. Blandt de foreløbige kunder finder man blandt andet svenske Malmö Aviation og lettiske airBaltic.

For at øge interessen for flyet lancerede den canadiske flyproducent sidste år en større udgave, der med 160 sæder bringer CS-flyet i direkte konkurrence med Airbus’ A319’er og Boeings 737-700. Det er dog den mindre 110-sæders CS-100, som vil blive lanceret først, imens det større og mere populære CS-300 leveres fra første halvdel af 2016.

Indtil videre har flytypen gennemført 300 timer af det 2.400 timer lange testprogram. Hos Bombardier mener man ikke, at det midlertidige stop i testprogrammet får konsekvenser for den første levering af flyet, der allerede er forsinket med over et år. Dermed opretholdes den forventede første levering i anden halvdel af 2015.