Nyt litauisk flyselskab på vej

Midt i en international luftfartskrise med adskillige konkurser og nødlidende konkurrenter planlægger et af de baltiske lande at etablere et helt nyt luftfartsselskab. I Litauen vil myndighederne i 2013 i luften med airLituanica.

Luftfartsbranchen har allerede set sin del af konkurser i år med Spanair og Malév i spidsen, men andre steder er man fortsat så optimistiske, at man planlægger nye luftfartseventyr.

Blandt andet i Litauen,derer det sydligste af de tre baltiske lande, er et helt nytluftfartselskab i støbeskeen, og det kanlette allerede i 2013.

I landets hovedstad Vilnius bekræfter borgmester Arturas Zuokas, at myndighederne planlægger at lancere et nyt luftfartselskab kaldet airLituanica.

Ifølge lokale medier skulle borgmesteren ønske en ejerandel for de lokale myndighederpå 34 %, mens strategiske investorer kan få op til 51 %. Resten afkapitalandelene ventes fordeles blandt lokale investorer.

Litauen har ikke haft et nationalt luftfartselskab siden januar 2009, hvor flyLAL gik konkurs, ikke mindst på grund af hård priskonkurrence fra AirBaltic.

Etableringen af et nyt luftfartsselskab i Litauen ligner på forhånd en vanskelig opgave, da flere europæiske lavprisflyselskaber som Ryanair og Wizz Air allerede er rykket ind.

Ikke det første luftfartsselskab i Litauen

Litauen har været medlem af EU siden 2004,og de 3,3 millioner indbyggerer er fordelt på 65.000 kvadratkilometer. Litauen var den første af de besatte sovjetrepublikker, der rev sig løs fra Sovjetunionen og genindførte sin suverænitet da man erklærede sig uafhængig11. marts 1990.

Efter uafhængigheden fulgte også nye luftfartsselskaber, da man den 13. september 1991 grundlagde Air Lithuania som et nationalt luftfartsselskab på basis af den lokale afdeling af det russiske Aeroflot. Selskabetindledte sine flyvninger 15. februar 1992 og senere også ruteflyvninger til Budapest fra Kaunas International Airport.

I 1995 blev selskabet reorganiseret som et børsnoteret selskab, men blev senere overtaget af et litauisk transportselskab og videresolgt til et britisk flykoncern inden man gik konkurs i november 2005.

Et andet selskab var FlyLal (Lithuanian Airlines), der ligeledes blev grundlagt iseptember 1991, men fra starten mødte hård konkurrence fra Lufthansa og SAS. FlyLaltabte penge i mere end et årti, før man blev privatiseret i 2005. Selskabetopererede ud fra Vilnius International Airport til omkring 13 destinationer med blandt andet Boeing 737-500 fly.

FlyLal ophørte med sine operationer i januar 2009.

I Litauen er der også relationer til dansk luftfart. Selskabet Danu Oro Transportas blev etableret af Danish Air Transport i 2003 og opererer i dag under navnet DOT LT. Der flyves dog ikke ruter i eller fra Litauen, men i stedet ruteflyvning i Norge, ad-hoc charter samt særlige ACMI- og wetlease kontrakter.