Nyt lovforslag dyrt for udenlandske flyselskaber

Et lovforslag om indførelse af en ny safety-afgift på 6 kroner per afrejsende flypassager i danske lufthavne er netop sendt i høring. Hos Dansk Luftfart er der tilfredshed med lovforslaget, der samlet vil koste de udenlandske flyselskaber op imod 30 mio. kroner årligt.

Trafikstyrelsens tilsyn med den civile luftfart i Danmark koster årligt omkring 85 mio. kroner. Dette har hidtil været finansieret ved afgifter betalt af de danske luftfartsselskaber, lufthavne og flyvesikringstjenesten.

Men inden længe forventes transportminister Henrik Dam Kristensen (S) at fremsætte et lovforslag, der netop er sendti høring indenfor luftfartshvervet. Forslaget indebærer en ny model for finansiering af Trafikstyrelsens tilsyn, således at der fremover skal opkræves en safety-afgift på 6 kroner per passager, der rejser fra danske lufthavne.

Dermed er der lagt op til en omfordelingaf de myndighedsbestemte omkostninger, således at det danske luftfartserhverv opnår en lettelse, mens de udenlandske flyselskaber i fremtiden skal være med til at finansiere tilsynsaktiviteterne.Det skal således bidrage til,at konkurrenceevnen for dansk luftfart ikke forringes.

Modellen så første gang dagens lys i marts 2011, hvor daværende transportminister Hans Chr. Schmidt (V) var klar med et oplæg, der skulle danne grundlag for et lovforslag. Sidenhen blev idéen ført videre i det såkaldte Luftfartsudvalg, der tidligere på året fremlagde resultatet af udvalgets arbejde.

”Det var et element, der blev foreslået fra Luftfartsudvalget for at gavne den danskbaserede luftfart. Vi er meget tilfreds med løsningen. Man omfordeler byrden, så den står mere mål med, hvordan systemet belastes,“ siger chefkonsulent Per Henriksen fra Dansk Luftfart.

Regning til udenlandske flyselskaber
I 2012 forventer Trafikstyrelsen en samlet omkostningsdækning på 85,5 mio. kroner. Heraf påtagerSAS, Naviair og Københavns Lufthavn sig omkring 30 procent af de samlede omkostninger. Det betyder, at SAS i år skal betale 10,4 mio. kroner, Naviair 11,3 mio. kroner og Københavns Lufthavne A/S i alt 5,2 mio. kroner.

I den nye omkostningsmodel er der en lettelse på vej til de danske aktører indenfor luftfarten. Til gengæld er der en samlet regning på omkring 30 mio. kroner på vej til alle de udenlandske flyselskaber, hvoriblandt Norwegian må tage den største del.

Safety-afgiften vil blive lagt oveni de afgifter, som flyselskaberne i forvejen betaler til lufthavnene. Det bliver således lufthavnene, der skal opkræve afgiften og efterfølgendevidereafregne til Trafikstyrelsen.

Lovforslaget er sendt i høring hos interessenter i luftfartshvervet med en svarfristonsdag den 17.oktober. Hvis lovforslaget vedtages, vil det træde i kraft den 1. juli 2013.

Læs også:

Ryanair-kritik af forslag til ny dansk flyafgift