- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Nyt stort milliardunderskud hos Wizz Air

Wizz Air er kommet ud af seneste kvartal med et underskud på næsten 3,4 milliarder kroner før skat. Underskuddet er realiseret trods 17 procent flere passagerer end i samme periode i 2019.

Selvom det ungarske lavprisflyselskab er højtflyvende og konstant åbner nye ruter, så følger indtjeningen ikke helt med. Det fremgår tydeligt af de økonomiske resultater for første kvartal af regnskabsåret 2022/23, der strækker sig fra 1. april til 31. marts.

Wizz Air er kommet ud af kvartalet med et underskud før skat på 452,5 millioner euro, eller hvad der svarer til 3,37 milliarder kroner. Det er en tredobling af underskuddet i forhold til samme periode året før, og det er primært de høje brændstofpriser samt ubalance i forhold til den amerikanske dollar, der er årsagen hertil.

Det forklarer koncernchef József Váradi i forbindelse med offentliggørelsen af kvartalsrapporten.

“Mens vi genopbygger flyselskabet med større skala, er vi fortsat meget bevidste om den udfordrende makroøkonomiske og operationelle baggrund. Brændstofpriserne for kvartalet var på dobbelte niveauer i forhold til før pandemien. Restriktioner fra COVID-19, især i april og maj, krigen i Ukraine og forsyningskædeforstyrrelser påvirkede vores drift.”

17 procent flere passagerer end i 2019
I alt rejste 12,2 millioner passagerer med Wizz Air i det forløbne kvartal, og det var 312 procent flere end samme periode året, og i forhold til samme kvartal i 2019 var der tale om en stigning på omkring 17 procent.

Passagerstigningen skyldes i høj grad, at Wizz Air i dag har flere fly end før pandemien og således også har øget kapaciteten betragteligt.

“Lige nu har vi den største del af sommergenopretningen bag os og forventer at operere omkring 30 procent højere udbudt sædekapacitet i løbet af sommeren sammenlignet med niveauer før pandemien,” forklarer Wizz Air-topchefen.

Øger til 157 fly
I løbet af kvartalet har Wizz Air fået leveret otte nye Airbus A321neo og råder i dag over en flåde på 157 fly.

Der blev i finansårets første kvartal åbnet nye baser i Cardiff og Venedig, mens basen i Doncaster blev afviklet. Herudover blev der tilført flere fly til eksisterende baser i London-Gatwick, London-Luton, Rom, Catania, Tirana, Katowice, Gdansk, Warszawa, Budapest, Cluj, Craiova og Larnaca.

Wizz Air flyver i dag til både København og Billund, og fra den 29. september flyves der også til Aarhus Airport, der får en ny rute til Bukarest på rutekortet.

 

Relaterede artikler:

Ryanair og Wizz Air over 2019-niveau

Wizz Air vil atter prissikre sit brændstofforbrug

Wizz Air øger underskud til 4,8 milliarder kroner