Nyt ungarsk flyselskab ligner et mediestunt

I de seneste dage har der på flere ungarske nyhedssider floreret nyheder om, at et nyt flyselskab er på vej til at blive etableret. Flere kilder tvivler dog stærkt på projektet og dets store ambitioner.

Der bliver ikke lagt fingre imellem, når det kommer til præsentationen af et nyt ungarsk flyselskab, der er klar til at kalde sig for landets nye flag-carrier. Selskabet, der imidlertid ikke har nogen hjemmeside, har igennem den ungarske presse præsenteret en række tårnhøje ambitioner for fremtiden.

Det nye flyselskab kalder sig for Sólyom Hungarian Airways og skulle angiveligt være klar til at sende hele seks fly på vingerne om blot en måned.

Ifølge en række kilder skulle direktøren for det nye selskab være József Vágó, forhenværende leder af det ungarske luftfartstilsyn. Vágó har ifølge flere medier fortalt, at forretningskonceptet for det nye flyselskab er et all-inclusive koncept, hvilket er meget forskelligt fra lavpriskonceptet, som både Wizz Air og Ryanair, opererer under.

De to lavprisselskaber har efter Malévs konkurs i februar 2012 sat sig tungt på Budapest Lufthavn, som også er udset til at være hub for Sólyom.

Hvilken flytype Sólyom vil anvende og hvilke destinationer, der skal flyves til, er der meget få informationer om. Budapest Lufthavn har på sin Facebook-side lagt et billede ud af et computertegnet Airbus A320-fly, som er malet i de ungarske nationalfarver rød, hvid og grøn, med navnet Sólyom Hungarian Airways skrevet på siden.

Store ambitioner
Siden Malév-konkursen har den ungarske stat ikke haft interesse i at spytte penge i et nyt flyselskab. Af denne grund skal kapitalen til det nye Sólyom-flyselskab tilsyneladende hentes hos mellemøstlige investorer, hvilket dog ikke er blevet bekræftet af andre end selskabet selv.

De mange usikkerheder omkring det nye selskab, kunne imidlertid pege på, der ikke er tale om meget andet end et luftkastel.

Ifølge internetavisen The Budapest Times har Sólyom Hungarian Airways hverken kapital eller tilladelse til at drive flyselskab på nuværende tidspunkt.

I Budapest Lufthavn er skepsissen om det nye luftfartsprojekt mindre udtalt. Her siger administrerende direktør, Jost Lammers, at lufthavnen naturligvis byder ethvert initiativ velkommen, der kan medvirke til at øge trafikken i lufthavnen. Han understreger dog, at det på nuværende tidspunkt er alt for tidigt at sige noget om projektet.

”Planerne for selskabet lyder meget ambitiøse, men uanset hvad, vil vi give dem vores fulde opbakning, når projektet skrider frem,” fastslår Jost Lammers.

De ambitiøse planer, som Jost Lammers referer til, er blandt andet, at Sólyom Hungarian Airways forventer at have opbygget et selskab med 50 fly, 3.000 ansatte og 8 mio. rejsende årligt i 2017.

Billede: En computertegning af et Airbus A320-fly i Sólyom Hungarian Airways’ farver. Dette er tilsyneladende det mest officielle flyselskabet har præsenteret til nu. Om det overhovedet er Airbus-fly, der skal anvendes, er endnu uklart. Fly af typerne Boeing 737 eller British Aerospace 146 er også blevet nævnt.