Tre forskellige ruteflyselskaber og mere end 100.000 passagerer i 2018. Det er målet for Odense Lufthavn.
Efter en pause på knap 18 år fik Odense Lufthavn i maj i år sin første rigtige ruteflyforbindelse, hvor flyrejsen kan købes separat uden at være en del af en charterpakkerejse. Det skete da Danish Air Transport begyndte at flyve en gang ugentligt til Napoli i Syditalien og retur.
Ruten blev etableret fordi rejsearrangøren Gislev Rejser havde hyret Danish Air Transport til at transportere Gislev Rejsers gæster. Den fynske rejsearrangør aftager dog kun omkring halvdelen af sæderne i det fly, som Danish Air Transport anvender. Derfor satte DAT selv de resterende sæder til salg.
Drømmer om flere ruter
Napoli-ruten vinterlukker til oktober, men vender tilbage i sommeren 2016. Og her kan den meget vel få følgeskab af endnu en rute, ligesom DAT meget vel kan sige goddag til et andet flyselskab i lufthavnen. I Odense Lufthavn, der har omdøbt sig selv til H.C. Andersen Airport, drømmer man nemlig om flere ruter og flere flyselskaber i de kommende år.
”Vi kunne godt tænke os tre ruteflyselskaber. For selv om vi har stor fremgang på chartertrafikken, så batter en ugentlig rute noget mere,” forklarer Christian Berg, direktør for Odense Lufthavn, til CHECK-IN.dk.
Ambitiøst og realistisk
I 2014 havde lufthavnen 15.700 passagerer. Om tre år skulle det tal gerne være næsten syvdoblet.
”Vores ambition er at nå over 100.000 passagerer i 2018. Det er ambitiøst, men med et par nye ruteflyselskaber i folden er det også realistisk,” understreger Christian Berg, der er i dialog med en håndfuld europæiske flyselskaber om at åbne rute til lufthavnen nær den lille landsby Beldringe nordvest for Odense.
Efter at det sidste indenrigsfly lettede fra Odense mod København i 1997 var der ikke megen rute- og charterflyaktivitet i lufthavnen i adskillige år. For 4-5 år siden begyndte chartertrafikken så småt at røre på sig. I år har Odense Lufthavn i sommersæsonen haft 1-3 ugentlige charterflyvninger, og mere kommer til næste år.
Forsigtig optrapning
Der er dog stadig et stykke vej fra at kunne håndtere Boeing og Airbus-fly med flere hundrede passagerer 1-2 gange om ugen og til at kunne gøre det flere gange om dagen, året rundt i alt slags vejr, erkender Christian Berg.
”Vi skal lige lære at håndtere rutetrafik igen, og være i stand til at kunne følge det til dørs med hensyn til bemanding og logistik. Derfor er en forsigtig optrapning af vores rutetrafik bedre, end et big bang,” påpeger Christian Berg.