Øgede passagerindtægter ikke tilstrækkeligt for DSB i 2010

DSB måtte konstatere, at 2010 blev et trængt økonomisk år for det danske jernebanseselskab, der kom ud med et resultat før skat på 173 millioner kroner, hvilket er 62 procent under resultatet i 2009. DSB begrunder bl.a. det stærkt faldende resultat med øgede omkostninger i forbindelse med vintervejret.

I torsdags blev den nu tidligere administrerende direktør for DSB Søren Eriksen fjernet fra posten. Bestyrelsens forklaring lød, at årsagen var nogle revisionspåtegninger i regnskabet med utilfredsstillende formuleringer om samarbejdet mellem DSB og DSB First. Og fredag kunne DSB så offentliggøre endnu en for markedet negativ meddelelse, da det statsejede selskab præsenterede sit årsregnskab for 2010.

Selv om antallet af passagerer steg med 3 procent i 2010, blev året ikke et mindeværdigt et af slagsen. Resultatet før skat endte på 173 millioner kroner mod 460 millioner kroner i 2009, hvilket var et dyk på hele 62 procent.

DSB begrunder det markante fald med øgede omkostninger i forbindelse med sporarbejde og det hårde vintervejr. I regnskabsmeddelelsen retter DSB’s revision en skarp kritik mod selskabet i forbindelse med DSB First, der er ejet af DSB og skotske FirstGroup, der driver trafikken mellem Københavns Lufthavn og Helsingør samt Öresundstrafiken. Revisionen skriver bl.a.:

”Ved den udførte forvaltningsrevision er det vores opfattelse, at DSB’s håndtering af samhandelen med DSB First og overdragelsen af vedligeholdelse af togsæt på Helgoland ikke er sket med tilstrækkelig forståelse og behørig hensyntagen til de særlige krav, der er for konkurrenceudsatte aktiviteter, herunder behovet for at udarbejde nødvendig dokumentation for transaktionerne forud for samhandelen.”

DSB har i løbet af 2010 gennemført en effektivisering, der bl.a. har betydet, at 140 ansatte er blevet fyret. I 2011 forventer selskabet et overskud før skat på 350 millioner kroner eksklusive omkostninger til eventuelle restruktureringer.

Det forventede overskud bygger DSB på, at selskabet oplever en stigning i antallet af passagerer i S-togene og Fjern- og Regionaltogene. Derudover udvider man Nonstop Lyn mellem København og Aarhus.

DSB’s økonomidirektør Klaus Pedersen er konstitueret som administrerende direktør i stedet for Søren Eriksen, der blev fyret med øjeblikkelig virkning. Udover den officielle forklaring til fyringen af Søren Eriksen har det på rygtebases været omtalt, at transportminister Hans Christian Schmidt (V) angiveligt ønskede Søren Eriksen fjernet fra posten og fik DSB’s bestyrelsesformand Mogens Granborg til at fyre ham.