Luftfartsselskabernes ordrebøger bugner. Ifølge IATA leveres der frem til 2020 ikke færre end 12.000 nye fly. Dermed er bortskafning og genavendelse af udtjente fly for alvor blevet et kritisk forretningsspørgsmål. Råvareprisernes himmelflugt kan fremskynde processen.
Siden 2003 har titusindvis af bilister på den jyske motorvej E45ved Stilling syd for Aarhuskunnet se et udfaset Boeing 727-fly, som blev lokaler og blikfang for et reklamebureau.
Ved Stockholm Arlanda lufthavnen står et andet usædvanligt eksempel på anvendelse af gamle fly, da en udtjent Boeing 747-200 er blevet omdannet til et hostel med 25 værelser.
Men ellers har udtjente fly traditionelt endt deres dage på diverse flykirkegårde i blandt andet USA, hvorhundredvis af gamle, udtjente flystår parkeret til en uvis skæbne.
Men det kan nu være fortid. Det vurderer International Air Transport Association (IATA). Ifølge deninternationale luftfartsorganisation, derrepræsenterer 230 luftfartsselskaber og 93 % af hele verdens lufttrafik, vil fly fremover blive genbrugt i langt højere grad.
12.000 nye fly frem til 2020
Og det er også nødvendigt.Luftfartsselskabernes ordrebøger bugner nemlig. Ifølge IATA leveres derfrem til 2020 ikke færre end 12.000 fly til en samlet ordreværdi af 6.800 milliarder kroner.
Dermed er bortskafning og genanvendelse af udtjente fly for alvor blevet et kritisk forretningsspørgsmål.
Organisationen Aircraft Fleet Recycling Association (AFRA) sigter mod at man fra 2016 vilkunne genbruge op imod 90 % af et fly. For få år siden var dette tal omkring 50 %, så der er tale om en væsentlig forbedring.
Blandt andet Air France har indledt et program, hvor man skiller sine gamle fly ad og sælger dem fremfor at skrotte dem eller stiller dem på langtidsparkering i en ørken.
IATA vil udarbejde regelsæt
Værdien af udtjente fly varierer dog voldsomt. Motorer og elektronik, der er i god stand, kan have stor værdi, men omvendt kan fly, der ikke selv er i stand til at flyve, være dyre at skaffe sig af med.
Hos Airbus har man oprettet en særlig afdeling kaldet PAMELA-life (Process for Advanced Management of End of Life Aircraft). Her siger projektchef Olivier Malavallon, at en selektiv proces, hvor flyene skilles ad maksimerer værdien af de enkelte komponeter. Samtidig skal det sikre, at man overholder regler for miljø ogsikkerhed.
IATA arbejder i øjeblikket på at udarbejde et regelsæt med en “best practice“ som lovgivningen kan tage udgangspunkt i. I øjeblikket mangler der nemlig i høj grad ensartede regler for skrotningen af fly.
Priserne på råvarer spiller også en vigtig rolle. I gamle Boeing 747-fly er der således omkring 70 tonsaluminium, og med råvareprisernes himmelflugt er det pludselig blevet meget interessant at genbruge mest muligt af disse.
I øjeblikket er det især selve kabinerne med tæpper og stole, der er svære at genbruge. Flere af de nyduviklede fly forsøger derfor at tage højde for dette ved at prioritere brugen af genanvendelige materialer.